۱۵۶۳۴۴۵۴۷
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در دویست و پنجاهمین جلسه شورا، یک فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را در دستور کار قرار دادند.

«زهرا صدر اعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح گفت: ایمنی یکی از موضوعات خیلی جدی همه کلانشهرها، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی هست که ضریب ریسک بالایی دارند.

وی گفت: قانون به دستگاه‌های مختلف تکلیف می‌کند که موظف هستند واحدهای HSE را برای نظارت بر حسن اجرای اقدامات و برای اینکه سلامت کارکنان و پیمانکاران در محیط کار فراهم شود، ایجاد کنند.

صدراعظم نوری گفت: در تبصره یک ماده ۱۶ قانون هوای پاک این الزام آمده است که واحدهای بالای ۵۰ نفر موظفند واحد سلامت، ایمنی و محیط زیست را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در شهر تهران واحدهای HSE در تونل‌های در دست ساخت مترو که ضریب ریسک بالایی دارند، وجود دارد اما در سایر بخش‌ها به خصوص در حوزه معاونت عمران، جاهایی که کار عمرانی انجام می‌شود و یا حوزه‌های دارای پیمانکار به مسئله پیمانکاری، محیط کار، کارگر و خدمات آنها پرداخته نمی‌شود و ساز و کار لازم هم وجود ندارد.

وی با تاکید بر اهمیت این موضوع گفت: مسئله مرگ و حادثه بسیار مهم است؛ وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد که منجر به مرگ می‌شود، عواقبش جبران‌ناپذیر است و این موضوع بحث HSE را از هر چیزی اولویت‌مندتر می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بررسی حوادث شغلی در شهرداری افزود: ۲۹۷ حادثه مربوط به شهرداری از سال ۹۵ تاکنون، ۳۳ نفر فوتی بر جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه در وزارت نفت و نیرو نیز واحد HSE زیر نظر بالاترین فرد آن سازمان که وزیر است، فعالیت می‌کند، گفت: با شهردار نیز در این رابطه صحبت شده و با تشکیل چنین ساختاری موافق است.

«سید حسن رسولی» عضو دیگر شورا تاکید کرد: این پیشنهاد برخلاف برنامه سوم است و پیام تشکیلاتی خلاف آن را دارد.

وی گفت: تردید نیست که به مجموعه واحدهای ایمنی یکپارچه، منسجم و کارآمد نیاز داریم اما هم اکنون در بخش‌های اجرایی و عملیاتی سازمان آتش نشانی متولی ارائه خدمات ایمنی هم هست.

وی با بیان اینکه طبق این یک طرح گفته می شود، یک اداره کل زیر نظر شهردار تصویب شود، گفت: تفاوت آشکاری بین مثالی که در وزارت نیرو و نفت زدند به دلیل دارا بودن تاسیسات عظیم پتروشیمی و پلایشگاهی با شهرداری که یکی از وظایفش ارائه خدمات در حوزه هشدار و اطفای حریق است، وجود دارد.

وی تاکید کرد:نیازی به ارائه این لایحه نیست، چنانچه شهرداری اراده داشته باشد، بر اساس بند هفت آیین نامه استخدامی شهرداری، شورای اداری شهرداری می‌تواند از طریق ادغام و انسجام بخشی در مسیر کار بین واحدهای ستادی و اداره کل یا واحدهای عملیاتی مثل آتش نشانی و سایر سازمان‌ها با سازماندهی مجدد، به گونه‌ای حوزه ایمنی را تجدید ساختار کند که از گستردگی تشکیلاتی جلوگیری شود و شرایط ایجاد انسجام و هماهنگی بیشتر را فراهم کند.

«سید آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در موافقت با این طرح گفت: کرونا ثابت کرد که در بحث بهداشت باید به ساختارها خیلی توجه کنیم. بحث HSE یک موضوع بر زمین مانده بود که به لحاظ فوریت قابل توجیه است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های مردم حوادث و رخدادهایی است که در حوزه مسئولیت شهرداری رخ می‌دهد.

«ناهید خداکرمی» عضو دیگر شورا هم گفت : اچ اس ای در همه دنیا یک واحد مستقل دارد و فوریت آن خیلی لازم است.

وی افزود: تا حادثه دیگری تمام شهرداری را زیر سئوال نبرده است، باید برای آن فکری کرد.

«حامد مظاهریان» معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا هم که به طور مجازی در این جلسه حضور داشت، گفت: نیاز است که یک واحد تمام اقدامات شهر تهران را در حوزه اچ اس ای پوشش دهد.

وی افزود: در حال حاضر واحد HSE زیر نظر یک شرکت خصوصی است که قاعدتا وظیفه آن سودآوری است در حالی که HSE یک وظیفه حاکمیتی است و باید برای آن به فکر ساختار باشیم.

او افزود: در زمان بررسی ساختار توافقاتی صورت گرفته بود که این سازمان تشکیل شود و قوی‌تر در حوزه محیط زیست، سلامت و بهداشت کار کند و مطابق با پروتکل‌های بین‌المللی عمل کند.

در نهایت اعضای شورای شهر یک فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست را تصویب کردند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۹۶۱
۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha