۱۵۷۷۲۷۶۱۲
به گزارش خبرگزرای تهران پرس، ستاد ملی مقابله با کرونا چهار دسته شغل برای اعمال این دوره از محدودیت‌ها تعریف کرد که بر اساس آن فقط فعالان دسته اول می‌توانند تا دو هفته دیگر به کار خود ادامه دهند و بقیه صنوف حق فعالیت در این بازه زمانی را نخواهند داشت.

خبرنگار ایرنا برای تهیه گزارش درباره چگونگی اجرای این مصوبه به محله‌های مرکزی شهر سری زد که برپایه آن به نظر می‌رسد به غیر از مشاغل ضروری گروه یک، بقیه اصناف تعطیل است؛ گو اینکه در اندک مواردی هم برخی مغازه‌داران از این تصمیم سرپیچی کرده‌اند و به کار و کسب‌شان با وجود این محدویت‌ها مشغول‌اند.

میدان فاطمی که در روزهای عادی با مغازه‌های خود خودنمایی می‌کرد با کرکره‌های پایین این صنوف به سکوتی محض فرو رفته و کافه‌های دور این میدان و پاساژهای پرنیان و مرکز کامپیوتر آن نیز تعطیل است.

خیابان فلسطین شمالی و محله زرتشت که بورس پرده‌فروشی‌های تهران به شمار می رود، در تعطیل به سر می‌برد؛ کمی پایین‌تر و نزدیک به بلوار کشاورز چند عینک‌فروشی باز است که به نحوی در زمره گروه یک قرار می‌گیرد.

مقصد بعدی خیابان جمهوری و بورس موبایل فروشی‌های تهران است؛ از پاساژ علاء‌الدین تا چهارسو، پرنده هم پر نمی‌زند؛ صحنه‌ای که حتی در روزهای تعطیل رسمی هم به ندرت دیده می‌شود.

از سوی دیگر کرکره‌ پاساژ موبایل ایرانیان که کمی پایین‌تر از علاءالدین قرار دارد هم پایین است و نگهبانی در مقابل آن ایستاده و با ابروهای درهم کشیده می‌گوید: آقا عکس نگیر؛ ممنوعه.

حسن‌آباد و خیابان‌های منتهی به پارک شهر هم که بیشتر لوازم صنعتی، آتش‌نشانی و یدکی می‌فروشند هم تعطیل است و از پل حافظ به پایین که می‌آیی، گویی چیزی جز کرکره‌های سفید و خاکستری نمی‌بینی؛ در میان آنها تک و توک البته رستوران بیرون‌بر، داروخانه و سوپرمارکتی با چراغ روشن قابل رویت است.

کمی پایین‌تر، چهاراه گلوبندک و خیابان ابوسعید که به بورس لوسترفروشی‌های تهران شهرت دارد هم یکپارچه تعطیل است و از شلوغی‌های هر روز این نقطه از پایتخت دیگر خبری نیست.

نماد فعالیت، ‌جنب و جوشش و کسب و کار در تهران «بازار» است؛ نبض قلب تپنده اقتصادی پایتخت امروز کُندِکُند می‌زند؛ از پله‌های مترو ۱۵ خرداد که بالا می‌آیی، دیگر نه بوی فلافل می‌آید و نه بساطی‌ها را می‌بینی.

چاله‌های این معبر به خاطر بارش باران پر از آب است و دیگر جوراب‌های کسی ناخواسته و به واسطه شلوغی خیس نمی‌شود؛ به جز ۲ عطاری، یک داروخانه و یک بقالی تقریبا بقیه مغازه‌ها بسته است؛ چلوکبابی «مسلم» هم با آن شهرتش فقط غذای بیرون‌بر دارد.

تجمع دلار فروش‌های روبروی بازار طلای تهران که بسته است از دیگر نماهایی به شمار می‌رود که نمی‌توان به سادگی از کنار آن رد شد؛ بارش باران شدت گرفته و حدود ۴۰ دلارفروش زیر سقف دالان کناری بازار برای فرار از خیس شدن و بی‌توجه به کرونا جمع شده‌اند.

در مسجد امام خمینی(ره) و تیمچه‌ها هم بسته است و به جز سیگارفروشی در داخل دالون‌ اصلی کسی را نمی‌بینی؛ کمی دورتر دو عکاس هم تعطیلی بازار را سوژه کرده‌اند.

مگر می‌شود حرفی از بازار زد و چهارراه استانبول را فراموش کرد؛ این چهارراه که بورس فروش انواع پوشاک و مایحتاج است هم در تعطیلی به سر می‌برد.

امروز در کنار پلاسکو جدیدی که ساخته می‌شود هم پاساژ کویتی‌ها آرام گرفته و خبری از خرید و فروش نیست؛ کمی آن سوتر نیز خیابان لاله‌زار واقع شده که برخلاف همیشه، خاموش خاموش است.

سکوت چهارراه استانبول رمقی برای صرافی و دلال‌های میدان فردوسی هم نگذاشته و حتی مرکز تجارت جهانی فردوسی نیز تعطیل است؛ تنها چراغ دو سه صرافی سوسو می‌زند و حتی از دلالان دلار و یورو هم که وقت و بی‌وقت در پیاده‌روهای خیابان فردوسی جولان می‌دادند نیز خبری نیست تا شاید شر کرونا از سر تهران کنده شود.

تکلیف گروه‌های شغلی تهران از اول آذرماه

گروه‌های شغلی یک یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش‌نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین به هیچ وجه نباید تعطیل شود اما گروه‌های ‌شغلی ۲ و ۳ و ۴ زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد، تا دو هفته تعطیل می‌شود که تهران نیز در چنین وضعیتی قرار دارد.

گروه شغلی یک به هیچ وجه در تهران تعطیل نمی‌شود اما گروه‌های شغلی دو، سه و چهار با توجه به قرمز بودن وضعیت کرونا در پایتخت تعطیل خواهد بود.

اما گروه‌ شغلی ۲ شامل کدام صنوف هستند؟ این گروه عبارتند از پاساژ، مراکز خرید، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی‌ها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون‌بر باشد می‌توانند باز باشند.

آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب‌بازی فروشی‌ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی‌ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی‌ها، پارچه فروشی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت‌افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی هم جزو گروه شغلی ۲ هستند.

گروه‌ شغلی ۳ شامل دانشگاه‌ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ‌ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه‌ها، برگزاری نماز جمعه بوده و ممنوع بودن برگزاری هرگونه آزمون حضوری جزو گروه ۳ شغلی است.

گروه‌های شغلی ۴، شغل‌هایی از جمله برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه‌روزی، کافه و قهوه خانه‌هاست.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۹۲۱
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha