احمد عطایی
احمد عطایی مدیر موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در گفتگو با خبرنگار تهران پرس درباره برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی این موسسه گفت: ما آمادگی برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی در هفته کتاب و کتابخوانی با موضوع تاریخ معاصر را داشتیم و زیر ساخت های لازم را برای برگزاری نمایشگاه فراهم کرده و توضیحات لازم را به وزارت ارشاد ارائه کردیم اما اجازه برگزاری ندادند و گفتند ابتدا باید نمایشگاه مجازی بین المللی کتاب را برگزار کرده و سپس شما نمایشگاه خود را برگزار نمایید و کار را عقب انداختند، این اولین برنامه موسسه ما برای هفته کتبخوانی بود.

وی در ادامه افزود: برنامه دیگری که داشتیم تهیه بسته های فرهنگی برای چهار استان محروم کشور مثل کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر بود که این بسته های فرهنگی همراه با بسته های معیشتی بین خانوار ها توزیع شود، طرح را به همراه بودجه مورد نیاز به معاون فرهنگی وزارت ارشاد ارائه کردیم، در این طرح پیش بینی ما سی هزار بسته فرهنگی با بودجه تقریبی۶۰۰ میلیون بود اما متاسفانه بودجه مورد نیاز را قبول نکردند و فقط یک دهم آن را پذیرفتند.

عطایی با اشاره به تامین بودجه حداقلی برای تهیه این بسته های فرهنگی تصریح کرد: با این بودجه محدود فقط توانستیم دو هزار بسته برای دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر  همراه با بسته های معیشتی توزیع کنیم این بسته ها شامل دو کتاب برای کودکان، دو کتاب برای نوجوانان و دو کتاب برای بزرگسالان بود. در این طرح باید ناشر ۵۰ درصد از هزینه و وزارت ارشاد هم ۵۰ درصد دیگر را تقبل می کرد، اما برخی از ناشران این میزان هزینه را قبول نکردند و فقط ۶ انتشارات دعوت ما را پذیرفتند.

وی درباره هزینه مورد نیاز این طرح گفت: هزینه ۶۰۰ میلیونی در نظر گرفته شده فقط هزینه یک نمایشگاه استانی بود. هر سال تقریبا ۲۰ نمایشگاه استانی برگزار می شود اما امسال که شرایط کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه را نداد، باید بودجه آن را هزینه کار فرهنگی می کردند. هدف طرح توزیع بسته های فرهنگی در کنار بسته های معیشتی تامین نیاز فرهنگی و معرفتی در کنار نیاز مادی بود بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری در کنار هر کار سیاسی،اقتصادی و... یک پیوست فرهنگی هم باشد. این طرح ارائه شد اما متاسفانه حمایت نشدیم.

عطایی در پایان، تصریح کرد: فروش فیزیکی کتاب امسال به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه های استانی و نمایشگاه بین المللی کتاب کاهش پیدا کرده اما فروش اینترنتی بیشتر شده است البته فروش اینترنتی نمی تواند جبران فروش فیزیکی را کند. ما هر سال نمایشگاه هفته دفاع مقدس و دهه فجر را با یارانه ارشاد برگزار می کردیم و بخش عمده ای از کتاب های خود را توزیع می کردیم اما امسال شرایط آن فراهم نبود. چون مردم ما هنوز عادت نکرده اند که کتاب را اینترنتی خریداری کنند فروش اینترنتی  نمی تواند جایگزین فروش فیزیکی شود، زمانی که ناشر و نویسنده ارتباط چهره به چهره با مخاطب برقرار می کنند اثرگذاری بیشتری را بر مخاطب دارد.
کد خبر: ۱۸۳۲
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha