۳c6c717e-54b1-49b9-b6e0-8e6f54b28da6
از فاکتورها و مصالح بسیار مهم توجه به کیفیت تیرآهن مصرفی است که اگر به تهیه آن دقت کافی صورت نگیرد می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر دوش ساختمان، سازنده و ساکنان ساختمان تحمیل نماید. می‌توان به جرات گفت که پروفیل تیرآهن مهمترین پروفیل در ساخت و ساز است که به کیفیت آن باید تمام دقت و توجه صورت گیرد. این مقاله به عنوان راهنمای خرید تیرآهن می‌باشد و فاکتورهای مهم در این خرید را به شما بازگو خواهد کرد.


انواع مختلف تیرآهن

مسلما تیر آهن مانند استخوان‌بندی و اسکلت و شالوده یک ساختمان عمل می‌کند و هر چقدر کیفیت و مقاومت بالاتری داشته باشد می‌تواند مقاومت و استحکام و عمر بیشتر ساختمان را نیز به ارمغان بیاورد. در یک دسته بندی کلی و اولیه می‌توان تیرآهن‌ها را به سه دسته کلی تقسیم نمود که در بازار آهن یافت می‌شوند. این تیرها شامل؛ تیرآهن استاندارد اروپا و ایران (IPE) تیرآهن استاندارد چین و روسیه (INP) و تیرآهن بال پهن (IPB) می‌باشد.

 مشخصات تیرآهن IPE


تیرآهن IPE به نام تیر معمولی هم در بازار شناخته می‌شود و به مقدار بسیار زیادی هم در ایران وجود دارد. از مشخصات این تیرآهن می‌توان به یکسان بودن بال تیر از ابتدا تا انتهای آن اشاره نمود. درحال حاضر نیز اکثریت قریب به اتفاق ساخت و سازها در ایران از این نوع تیرآهن استفاده می‌کنند.

کارخانجات مطرح در تولید تیرآهن IPE در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان، فایکو، اهواز و یزد می‌باشند که محصولاتی با کیفیت و مستحکم به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

 مشخصات تیرآهن IPN

این نوع تیرآهن نیز همانطور که اشاره شد براساس معیارهای استاندارد کشورهای چین و روسیه تولید می‌شود. مشخصه اصلی این تیرآهن این است که در ابتدا نازک و در انتها ضخیم است و در یک نگاه کلی حالتی به شیب ملایم در آن دیده می‌شود.

 مشخصات تیرآهن IPB

به طور خلاصه می‌توان گفت مشخصه ظاهری این نوع تیرآهن، بال پهن و عریض آن است. به طوری که طول بال‌ها در این نوع تیرآهن بیشتر از تیرآهن IPE است.

توضیح مهم دیگر اینکه بعد از هر کدام از علائم اختصاری ذکر شده ممکن است حروفی چون V یا L دیده شود که هر کدام مفهوم خاصی را می‌رساند و از نکات مهم در راهنمای خرید تیرآهن است. استفاده از علامت V بعد از نام تیرآهن به معنای سنگین وزن بودن و علامت اختصاری L به معنای سبک وزن بودن آن تیرآهن است. به طور مثال در علامت اختصاری IPBL معنای تیرآهن بال پهن سبک می‌باشد.

امروزه تیرآهن‌های وارداتی از کشورهای مختلفی مانند آلمان، اسپانیا و لهستان در کشور خرید و فروش و در ساخت و ساز استفاده می‌شوند. همچنین ممکن است سازندگان هزینه بالایی برای خرید تیرآهن IPE استاندارد متحمل شوند. اما به اشتباه و ندانسته تیرآهنIPN بخرند در نتیجه دچار خسارت خواهد شد.

به همین دلیل شناخت دقیق تیرآهن قبل از خرید از ساخت و ساز و داشتن راهنمای خرید تیرآهن بسیار مهم است، تا خرید درست بهینه و با کیفیت داشته باشیم. ازاین نظر اگر شما تیر‌آهن مورد نیاز سازه را از کارخانه ذوب آهن اصفهان خرید کنید می‌توانید با خیال آسوده از کیفیت محصول، قیمت مناسب و انتخاب بهترین تیرآهن، ساخت و ساز را انجام دهید. زیرا کارخانه ذوب آهن اصفهان تیرآهن تحت استاندارد IPE در کشور تولید و محصولات مرغوب و با کیفیت را روانه بازار مصرف می‌کند.

 راهنمای خرید تیرآهن لانه زنبوری و شناخت آن

 

 

این نوع تیرآهن با توجه به شکل خاصی که دارد به صورت شش ضلعی و تداعی کننده لانه زنبور است و به همین دلیل به این نام نیز مشهور شده است. از مشخصات این مدل تیرآهن می‌توان به حفره‌های توخالی آن اشاره کرد. همچنین ارتفاع هر پروفیل نیز حدود ۱۸ سانتیمتر می‌باشد و توان خمش نسبتاً کم با وزن کمی دارند.

از مشخصات دیگر پروفیل لانه زنبوری می‌‍توان به قابلیت رد کردن تاسیسات ساختمانی مانند لوله‌های تاسیساتی از میان حفره‌های زنبوری شکل این تیرآهن اشاره کرد که گزینه مطلوبی است. همچنین می‌توان تیرآهن معمولی را به یک تیرآهن لانه زنبوری تبدیل کرد که با این روش مقطع و ممان اینرسی مقطع تیرآهن افزایش چشمگیری خواهد یافت و مقاومت خمشی آن نیز به مقدار زیادی بالا خواهد رفت.

کلام پایانی این که در این نوشتار سعی شد تا حدود زیادی درباره راهنمای خرید تیرآهن اطلاعات مناسبی به شما خواننده گرامی ارائه شود. مسلماً همه  تصویری از تیرآهن داریم اما در هنگام خرید همه ما آگاهی لازم را درباره خرید گزینه بهینه نداریم. شناخت استانداردهای موجود تیرآهن و انتخاب کیفیت بهتر راهی برای افزایش استحکام سازه و کاهش هزینه های بعدی بر دوش ساختمان سازنده و ساکنان آن خواهد بود. به همین جهت سعی کنید قبل از خرید تیرآهن مورد نیاز ساختمان، ابتدا به طور کامل درباره انواع تیرآهن‌های موجود در بازار اطلاعات لازم را کسب کنید و از هزینه‌های مجدد پیشگیری کنید و کیفیت و مقاومت ساختمان را تاحد زیادی افزایش دهید.
کد خبر: ۱۷۶۸
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha