۱۵۷۶۹۹۵۱۳
به گزارش خبرگزاری تهران پرس به نقل از شهرداری تهران اواسط امسال با شرکت ایران‌خودرو قرارداد ساخت ۲۵۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس را منعقد کرد و در روز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) طی هفته گذشته نیز از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس تمام ایرانی رونمایی شد اما «اسحاق جهانگیری» می‌گوید متاسفانه در پایتخت شاهد ازدحام مردم در اتوبوس و مترو هستیم و برای رفع این معضل در شرایط کرونا حتما باید تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های قطار درون شهری افزایش یابد.

البته این اظهارنظر امیدبخش با راهکارهایی برای تامین اعتبار مورد نیاز نیز همراه بود که می‌تواند تهدید ناشی از شیوع ویروس کرونا و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را به فرصتی برای توسعه این بخش تبدیل کند.

«جهانگیری» همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی در تولید و بازسازی وسایل حمل و نقل عمومی، استفاده از منابع فاینانس ۲ میلیارد دلاری چین که مجوز آن برای ساخت واگن مترو از سوی دولت صادر شده است را راهکار مؤثری برای حل مشکلات کنونی ارزیابی کرد.

اما نکته مهم دیگر اینکه «جهانگیری» از وزارتخانه‌های کشور و صنعت، ‌معدن و تجارت و ‌سازمان برنامه و بودجه هم خواست تا روند بازسازی بیش از هفت هزار دستگاه اتوبوس که بخشی از منابع مالی آن از سوی دولت تامین شده است را تسریع بخشند؛ همچنین مجوز لازم برای واردات یکهزار دستگاه اتوبوس با شرایط فاینانس و تایید بانک مرکزی به شهرداری‌ها داده شود.

با این تدابیر دولت که طی روزهای اخیر از زبان معاون اول رییس‌جمهوری و در جمع شهرداران کلانشهرهای کشور بیان شد، به نظر می‌رسد پس از سال‌ها وقفه، خانه‌تکانی در حمل‌ونقل عمومی پایتخت اتفاق بیافتد؛ اما یک روز پس از سخنان «جهانگیری»، شهردار تهران گویا تمایل بیشتری نسبت به واردات اتوبوس با شرایط فاینانس نشان داده و پیشنهاد می‌دهد که دولت برای ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اتوبوس نو و کارکرده با استاندارد بالا وارد کند.

«پیروز حناچی» روز گذشته، سه‌شنبه درباره دیدار اخیرش با معاون اول رییس‌جمهوری هم سخن گفت و اظهار داشت: در این دیدار امکان خرید و افزایش تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو مورد بحث قرار گرفت؛ علاوه بر سفارش‌هایی که ما به کارخانجات داخلی می‌دهیم قرار شد دولت تلاش کند امکان واردات اتوبوس‌های نو یا کارکرده البته با استانداردهای بالا را فراهم کند.

وی همچنین درباره اوراق مشارکت هم بیان کرد: اعتبار اوراق مشارکت هم‌اکنون دریافت شده و موجود است مشکلی هم در مورد وثائق این اوراق داشتیم که به زودی حل می‌شود.

اما در این میان تکیه بر توان داخلی نیز فراموش نشده است و علاوه بر سفارش تولید اتوبوس و مینی‌بوس به کارخانجات داخلی، مسوولان شهرداری تهران از واگن ملی مترو سخن به میان می‌آورند.

ابراز امیدواری «حناچی» برای بهره‌برداری از اولین واگن ملی در بهمن سال جاری

شهردار تهران چندی پیش از بکار افتادن اولین واگن ملی خبر داد و اضافه کرد: تحریم زیبنده نیست و کسی به آن افتخار نمی‌کند اما تلاش می‌کنیم این تهدید عظیم را به یک فرصت عظیم تبدیل کنیم و امید دارم اولین واگن ملی در بهمن ماه بهره‌برداری شود.

«حناچی» همچنین به توسعه خطوط «بی.آر.تی» هم اشاره کرد و ادامه داد: افزایش محورهای بی.آر.تی و اتوبوس‌های برقی نیز در دستور معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است؛ در اتوبوسرانی هم قرارداد خرید ۸۰۰ دستگاه که شامل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰۰ دستگاه مینی‌بوس است، در دستور کار قرار دارد.

وی درباره ورود اتوبوس‌های گازسوز و گازوئیلی هم بیان کرد: ورود اتوبوس‌های گازسوز و «ال.ان.جی»سوز به ناوگان حمل‌ونقل را در دستور کار داریم؛ همچنین استفاده از اتوبوس‌های گازوئیلی یورو ۴ را داریم که با نصب فیلتر دوده به استاندارد یورو ۵ نزدیک می‌شوند.

به گفته وی مناقصه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین و برنامه تولید یکهزار دستگاه اتوبوس ال.ان.جی‌سوز را نیز در دستور داریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز می‌گوید در ابتدای دولت دوازدهم مصوبه ساخت و تحویل ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۶ هزار مینی‌بوس برای شهرهای کشور به تصویب رسید که سهم تهران پنج هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینی‌بوس بود.

محسن هاشمی افزود: بر اساس این مصوبه شهرداری می‌تواند با شرکت های اتوبوس‌ساز قرارداد منعقد کند و منابع آن را هم وزارت نفت تامین کند.

وی ادامه داد: اجرایی نشدن این مصوبه تاکنون باعث فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی شده به نحوی که عمر متوسط اتوبوس‌های تهران به ۱۲ سال رسیده در حالیکه اتوبوس‌های شهری باید ظرف ۱۰ سال یا حداکثر ۱۲ سال از سرویس خارج شود؛ تعداد اتوبوس‌های تهران نیز که طبق برنامه باید ۹ هزار دستگاه باشد به حدود ۵۵۰۰ دستگاه فعال رسیده که عملا سه هزار دستگاه آن فرسوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز  اظهار داشت: چندی پیش نخستین قرارداد شهرداری تهران با مجموعه خودروسازان داخلی به ثمر نشست و در مرحله نخست ۱۰۰ دستگاه از قرارداد ٢۵٠ دستگاه اتوبوس هفته گذشته تحویل شد.

مناف هاشمی با بیان اینکه ١۵٠ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس باقیمانده طی سه ماه آینده از سوی خودروسازان تحویل داده می‌شود، افزود: در شرایطی که با لزوم رعایت فاصله‌ اجتماعی در کشور مواجه هستیم حتما ورود اتوبوس‌های جدید تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ٢ قرارداد دیگر از طریق کارخانجات داخلی پیگیری و دنبال می‌شود، اظهار داشت: تا پایان سال ۵٠٠ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس را وارد چرخه ناوگان عمومی شهر خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران نیز میگوید: در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات اقتصادی در نوسازی اتوبوس‌های درونی شهری تهران ناموفق بودیم اما در این شرایط سخت و حساس که ویروس کرونا کشور را احاطه کرده است این نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش این ویروس می‌تواند اثرگذار باشد.

محمود ترفع افزود: بیش از پنج هزار اتوبوس تک‌کابین و دوکابین در کلانشهر تهران فعال بوده که حدود ۶۰ درصد این اتوبوس‌ها فرسوده است و اگر این طور پیش برود تا ۶ سال آینده کلیه اتوبوس‌های درون شهری تهران فرسوده می‌شود.

وی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت منوط به تامین بودجه و پرداخت منابع مالی مورد نیاز است، افزود: اگر منابع و قطعات تامین شود، آمادگی کامل داریم تا با تمام توان نسبت به بازسازی اتوبوس‌های فرسوده اقدام کنیم.

ترفع خاطر نشان کرد: خبرهای خوبی در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرهای کشور به گوش می‌رسد و امیدواریم که امسال این اقدام جدی عملیاتی شود.

به نظر می رسد با پشتیبانی دولت به زودی شاهد خانه‌تکانی اساسی در حمل و نقل عمومی باشیم زیرا شهروندان کلانشهرهای کشور از فرسودگی اتوبوس و مینی‌بوس‌های شهری و برون شهری گلایه دارند و از سوی دیگر نیز افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی می‌تواند در فراهم‌سازی شرایط برای رعایت فاصله اجتماعی در داخل اتوبوس و مترو مفید باشد.
کد خبر: ۱۷۲۲
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha