unnamed
آرش حیدری جامعه شناس و پژوهشگر حوزه اجتماعی در گفتگو با تهران پرس، درباره تاثیرات کرونا بر زندگی اجتماعی جامعه امروزی، گفت: کرونا نشان داد که زندگی اجتماعی نیاز به پاسداری دارد و ما انسان ها سرنوشت مشترکی داریم وایده دولت را در سطوح جدیدی برای ما روئیت پذیر کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پیش از کرونا دولت ها توجه کمتری به بهداشت، سلامت و آموزش داشتند و هزینه کمتری در این بخش ها می کردند تصریح کرد، پس یکی از پیامد های کرونا این بود که دولت ها دریافتند که باید سطح مداخله را در مسائل مهم اجتماعی دوباره بازیابند ونباید و نمی توان به سلامت نگاهی کالایی داشت.

حیدری با تاکید بر اینکه دولت ها باید در زمان بحران به اندازه کافی چابک و توانا باشند افزود: کرونا به نظام درمان نشان داد وقتی همه گیری شود همه مردم با یکدیگرهم سرنوشت هستند و این سرنوشت به هم گره خورده است واپیدمی زمانی مهار می شود که سیستم بهداشت و درمان علاوه براقدامات پیشگیرانه، امکانات لازم را پس از بحران در اختیار جامعه قرار دهد.

وی تاکید کرد: در تمام جهان ثابت شد که در شرایط موجود، فرودستان به امکانات بیشتری در بخش بهداشت و درمان نیاز دارند پس نمی توان انتظار داشت که بخش عمده ای را در وضع فرودستی نگه داشت و سرمایه داری های انحصاری هم داوم بیاورند چون مطمئنا در چنین وضعیتی این نظام ها فرو خواهد پاشید. به عبارت دیگر کرونا ما را با ایده عدالت اجتماعی مواجه کرد.

حیدری در پایان اظهارات خود با بیان اینکه انسان در توهم سروری و برتری بر طبیعت به سر می برد و این توهم بخش بزرگی از علوم اجتماعی است، گفت: کرونا ایده سروری انسان بر طبیعت را باطل کرد .
کد خبر: ۱۶۵۲
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha