۱۵۷۷۰۴۹۵۶
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، در دوران شیوع کرونا، تناقض بین آمار و ارقام ارائه شده از سوی مسوولان وزارت بهداشت در تعداد مبتلایان به کرونا در شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران که به اسم دشت ورامین از آنان یاد می‌شود مشکلاتی را برای مردم و مسوولان این بخش از استان تهران در مقابله با بیماری کرونا به وجود آورده‌است.

تا اواخر دهه ۷۰، دشت ورامین شامل فقط یک شهرستان ورامین با چهار بخش پاکدشت، قرچک، پیشوا و جوادآباد بود و شهرستان ورامین، تفاوتی در مشخص کردن حوزه سیاسی این بخش از استان تهران نداشت.

سال ۱۳۷۶، پاکدشت از شهرستان ورامین جدا شد و به عنوان شهرستانی جدید، فعالیت خود را آغاز کرد و امروز به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان‌های جنوب‌شرق استان تهران با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر محسوب شده و با تولید سالانه یک میلیارد عدد گل شاخه بریده و دارا بودن هزاران واحد صنعتی، قطب کشاورزی و صنعتی استان تهران و کشور محسوب می‌شود.

در سال ۱۳۸۹، دیگر بخش ورامین به نام پیشوا از این شهرستان جدا شد و امروز با دارا بودن بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران قطب گردشگری و تولید محصولات گلخانه‌ای به حساب می‌آید.

در آذرماه سال ۱۳۹۱، قرچک نیز از ورامین جدا و به عنوان آخرین شهرستان استان تهران معرفی شد، شهرستانی جوان با جمعیتی بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر که در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران قرار دارد.

با وجود آنکه امروز چهار شهرستان ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت به صورت مستقل و با دارا بودن حوزه‌های سیاسی مجزا از یکدیگر، فعالیت می‌کنند، اما هنوز هم اغلب مردم و حتی مسوولان از این چهار شهرستان به عنوان دشت ورامین یاد می‌کنند و در برخی از موارد حتی به اشتباه نام ورامین را پس از اسامی هر یک از این شهرستان‌های مستقل می‌آورند.

در گفتار تمامی مسوولان در حوزه‌های مختلف وقتی سخن از خدمت‌رسانی به مردم مناطق جنوب‌شرق استان تهران به میان می‌آید، همگان از کلمه دشت ورامین استفاده می‌کنند، فرونشست دشت ورامین، انتقال آب سد ماملو به دشت ورامین، انتقال پسآب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین و همه این واژه‌ها مربوط به چهار شهرستان ورامین، پیشوا ، پاکدشت و قرچک می‌شود.

امروز بین سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا فاصله مکانی زیادی وجود ندارد، بین شهرستان‌های ورامین و قرچک فقط یک کانال آب فاصله انداخته است و بین ورامین و پیشوا چند مزرعه کشاورزی وجود دارد و اگر در ورودی این شهرستان‌ها تابلو خوشآمدی نصب نشده بود، شاید برای خودروهای عبوری، تفاوتی بین این چند شهرستان وجود نداشته باشد.

اما با شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت شهرستان‌های مختلف در ابتلا به این بیماری، مسوولان وزارت بهداشت در بیان چگونگی شیوع این بیماری در شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران، تفکیک حوزه سیاسی این چهار شهرستان را بدون در نظر گرفتن در هم تنیدگی این حوزه اعلام می‌کنند.

از دو هفته پیش تاکنون، وضعیت شیوع بیماری کرونا در شهرستان ورامین فوق حاد و وضعیت این بیماری در قرچک، پیشوا و پاکدشت زرد و نارنجی اعلام شده و این امر باعث گردیده که مقابله با این بیماری با تناقض‌های فراوانی همراه شود.

مسوولان شهرستان ورامین روز گذشته با هدف اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا تمامی اصناف و مغازه‌های شهرستان ورامین که شامل گروه‌های ۲، ۳ و چهار بود را تعطیل کردند که این امر با اعتراض برخی از مغازه‌داران مواجه شد.

این افراد اظهار می‌کردند که شهرستان‌های مجاور که شرایط مشابهی با ورامین دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهند در حالی که ما مجبوریم کار خود را تعطیل کنیم.

برخی از این افراد نیز رویکرد مسوولان وزارت بهداشت و صدا و سیما را در برخورد با مقوله کرونا در ورامین مغرضانه می‌دانند و به طور مثال می‌گونید چرا در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک، مجری برنامه از بین ۴۶ شهرستان یا ۲۵ مرکز استان فوق حاد اعلام شده فقط اسم ورامین را ذکر می‌کند و اسمی از سایر مناطق و حتی شهر تهران به میان نمی‌آورد.

روز گذشته در حالی بازار روز بزرگ در قرچک برپا گردید که فاصله آن تا ورامین تنها چند ده متر بود و البته مسوولان این شهرستان به درستی اظهار نظر کردند که به دلیل زرد اعلام شدن شرایط قرچک، محدودیتی برای فعالیت این نوع بازارها وجود ندارد.

چهار شهرستان ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت از ۵ بیمارستان شامل دو بیمارستان شهید مفتح و شهدای ۱۵ خرداد ورامین، زغیم و شهدای پاکدشت و شهید ستاری قرچک برخوردار است و در این بین، پیشوا تنها شهرستانی است که فاقد بیمارستان است و بیماران کرونایی این منطقه برای دریافت خدمات درمانی، به ورامین عزیمت می‌کنند.

به نظر می‌رسد مسوولان وزارت بهداشت تاکنون به شهرستان ورامین عزیمت نکرده اند تا با حضور میدانی در این بخش از استان تهران، اعمال محدودیت‌های کرونایی را با وحدت رویه بیشتری بین این چند شهرستان در هم تنیده شده اعمال کنند، تا هم مردم و هم مسوولان در مواجهه با این بیماری، رفتار یکسانی از خود بروز دهند.

مسوولان ستاد کرونا استان تهران از نزدیک مشکل شهرستان‌ها را بررسی کنند

امام جمعه موقت شهرستان ورامین گفت: از دکتر زالی و مسوولان ستاد کرونای استان تهران انتظار می‌رود که در ایام شیوع ویروس کرونا، از نزدیک در جریان مشکلات شهرستان‌های استان قرار گرفته و در رفع کمبودها مسوولان را یاری کنند.

حجت الاسلام سید محسن محمودی گفت: با گذشت بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا از دکتر زالی و ستاد مقابل با کرونا استان تهران توقع می‌رفت که به شهرستان‌های استان تهران سرکشی کرده و از نزدیک کمبودهای موجود را لمس و برای رفع آن دستوراتی صادر کنند.

بیمارستان‌های ورامین به بیماران چهار شهرستان خدمات ارائه می‌کنند

رئیس شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان ورامین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به این که بیمارستان شهدای ۱۵ خرداد، تنها بیمارستان تأمین اجتماعی جنوب‌شرق تهران است، بیمارانی از شهرستان‌های ورامین، قرچک، پیشوا، پاکدشت، شهرری و جوادآباد به این مرکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

دکتر محمدرضا میرزاحسینیان افزود: از مجموع ۸ هزار و ۲۶۰ بیمار مراجعه کرده به دو بیمارستان ورامین، ۳.۷۰۴ درصد فوت کرده‌اند که از این میزان، ۶۲ درصد فوتی‌ها مربوط به شهرستان ورامین است و مابقی افراد فوت شده برای سایر شهرستان‌ها است که این میزان فوت شده، ۲.۳ کل مراجعین را شامل می‌شود.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که مراکز درمانی شهرستان ورامین علاوه بر بیماران بومی، به بیماران سایر شهرستان‌ها نیز خدمات درمانی ارائه می‌دهد و در اصل، بیش از یک میلیون نفر جمعیت را پوشش می‌دهند.

دستورات ستاد ملی کرونا در ورامین به طور کامل اجرا می‌شود

فرماندار شهرستان ورامین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در اعمال محدودیت‌های کرونایی در حوزه تعطیلی اصناف غیرضروری و ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی به استان تهران مو به مو اجرا شده است.

حسین کاغذلو اظهار کرد: تمامی تلاش مسوولان اجرایی، کادر درمان، اتاق اصناف و سایر مسوولان شهرستان در پیشگیری از ابتلای مردم به این بیماری است و در این مسیر، تمامی دستورالعمل‌های ابلاغی بلافاصله در شهرستان اجرا می‌شود.

وی گفت: از روز چهارشنبه طرح محدودیت فعالیت اصناف گروه‌های سه گانه اجرا شده و در منطقه سه راهی چرمشهر – حسن آباد، از ورود خودروهای غیربومی به حوزه شهرستان ورامین جلوگیری می‌شود.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۶۱۸
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha