۱۵۷۶۹۰۰۳۴
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، برخی کارشناسان وضعیت نابسامان قیمت محصولات پروتئینی در بازار را نه تنها به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی بلکه ناشی از بالا بودن قیمت تمام شده تولید، حضور دلالان و واسطه‌گران و عدم نظارت بر بازار می‌دانند؛ روندی که ادامه آن نه تنها برای تولید بلکه برای مصرف‌کننده نیز زنگ خطر را به صدا درآورده است.

در این راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز قبل با تاکید بر اینکه بازرسی و نظارت بر بازار را با همکاری داوطلبانه بسیج آغاز کرده‌اند، بیان کرده بود که افزایش قیمت‌ اجناس و کالاها باید کنترل شود و وزارت جهاد کشاورزی این اختیار را دارد تا از صادرات کالاهایی که گران شده جلوگیری کند و اگر قیمت کالایی پایین است، به نحوی که تولیدکننده متضرر نشود آن کالا را صادر کند.

«علیرضا رزم حسینی» این را هم گفت که روزانه ۱۰۰ هزار تن واردات گوشت قرمز داریم اما به دلایل مختلفی کالاهای ما در گمرک رسوب کرده بود که با پیگیری‌های مکرر، تمام کالاها ترخیص و هیچ تولیدکننده‌ای معطلی در گمرک ندارد و وضعیت کالاهای اساسی نیز خوب است.

کاهش قیمت تمام شده دام

اکنون قیمت تمام شده دام پایین آمده و بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، قیمت انواع گوشت در سطح این میادین کاهش یافته است.

بر این اساس قیمت هر کیلوگرم ران تازه گوسفندی به صورت بسته‌بندی در محل از ۱۴۹ هزار تومان به ۱۳۴ هزار تومان، کف‌دست تازه گوسفندی از ۱۴۷ هزار تومان به ۱۳۴ هزار تومان و سردست تازه گوسفندی از ۱۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۱۴ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گوسفندی خورشتی از ۱۵۹ هزار تومان به ۱۴۹ هزار تومان، گوسفندی مخلوط از ۱۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۱۶ هزار تومان و شقه گوسفندی نیز از ۱۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۱۶ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت هر کیلوگرم ران تازه گوساله به صورت بسته‌بندی در محل از ۱۲۴ هزار تومان به ۱۱۹ هزار تومان، سردست تازه گوساله از ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و چرخ‌کرده مخلوط از ۹۱ هزار تومان به ۷۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

قیمت گوشت قرمز به حد قابل قبول می‌رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۳ آبانماه نیز به رسانه‌ها گفته بود که تصمیم‌های خوبی در حوزه قیمت‌گذاری، عرضه گوشت در بازار، تامین، کنترل و خرید تضمینی توسط شرکت پشتیبانی امور دام گرفته شده و با توجه به اختلاف قیمت فعلی بازار ایران و بازارهای همسایه، مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا متعهد شده است که از قاچاق دام زنده جلوگیری کند.

کمبودی در تولید گوشت، مرغ و تخم‌مرغ نداریم

وزیر جهاد کشاورزی نیز چندروز پیش گفته بود که ما در خصوص تولید مرغ، تخم‌مرغ و گوشت در کشور وضعیت خوبی داریم و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

«کاظم خاوازی» با تاکید بر اینکه تنظیم بازار در سطح خرده‌‍فروشی همچنان در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، تصریح کرد: اکنون ارتباط خوبی بین وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های ذیربط وجود دارد و این وعده را به مردم می‌دهیم که در ماه‌های آینده شاهد وضعیت خوبی در بازار باشند.

به گفته او، ستاد تنظیم بازار مصوب کرده که تنظیم بازار گوشت قرمز در سطح عمده‌فروشی همانند مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای مرغ و تخم‌مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد و همچنین شرکت پشتیبانی امور دام برای ذخایر اقدام کند.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرده بود که تصمیم‌گیری‌های این ستاد به اطمینان خاطر مردم برای تامین مواد غذایی مورد نیازشان منجر شود و اکنون مردم در عمل کاهش قیمت را شاهد هستند.

به نظر می‌رسد که اقدامات و تدابیر اتخاذ شده توسط دولتمردان برای کاهش قیمت انواع گوشت در این کوتاه مدت جواب داده و باید شاهد کاهش بیشتر انواع محصولات پروتئینی در روزهای آینده باشیم.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۶۱۰
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha