وحدت
حجت السلام محمدجواد حاجی ابوالقاسمی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار تهران پرس درباره محور‌های وحدت اسلامی گفت: در باب وحدت چند مقوله باید توضیح داده بشود؛ اول انکه آیا وحدت یک مسئله‌ای است که باید منجر به یکی شدن مذاهب بشود یا خیر، برای نزدیک شدن مذاهب در حد امکان است؟ مسئله دوم آیا وحدت به معنای دست کشیدن از عقاید است؟ مسئله سوم راهکار‌های وحدت چیست؟ و در آخر آیا وحدت با دستورات تبلیغی دین که درهر دینی است منافاتی دارد؟

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در پاسخ به سوالات طرح شده پیرامون وحدت اسلامی، تصریح کرد: در پاسخ به این سوال‌ها مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در مورد کتاب الغدیر فرمودند که کتاب الغدیر الگوی بسیار خوبی برای وحدت است، یعنی می‌تواند با مطرح کردن علمی مسائل بدون ایجاد درگیری و تنش برای دیگران بحث وحدت را ارائه کند.

حاجی ابوالقاسمی افزود: در جهت گیری عمومی ما یک عقیده‌ای داریم و عقایدمان ناشی از دلیل است، اما دیگران را اجبار به پذیرش عقیده خودمان نمی‌کنیم این یکی از بهترین راه‌ها برای جامعه عمومی شیعه است، در جهت درگیری سیاسی هم که مسئولین سیاسی باید آن را تصمیم گیری کنند که با کدام کشور ارتباط داشته باشیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در باب وحدت بین شیعه و سنی فرمایشاتی دارند، ایشان به عنوان رهبر جامعه تمام اطراف را نگاه می‌کنند و متناسب با آن‌ها اظهارنظرمیکنند، اما متاسفانه برخی گروه‌های براساس تجارب وعقاید خودش بخشی از فرمایشات رهبری را به عنوان نظر نهایی ایشان مطرح می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان اظهارات خود گفت: بحث تحمل مخالف در باب لزوم وحدت بدان معنی نیست که ما اگر فرصت غلبه داشته باشیم بر اهل تسنن غلبه می‌کنیم ما در دینمان یک عقیده داریم که این عقیده در سایر ادیان دیگر وجود ندارد، هر دین داری غیر از شیعه اگر به وظایف دینی خودش عمل کرده باشد در مرحله‌ای است که می‌تواند شفاعت شود و احتمال به بهشت رفتن نیز دارد در صورتی که در سایر گروه‌ها می‌گویند کافراست و یا حداقل به بهشت نخواهد رفت، اما ما مخالفان خودمان را چه عمومشان و چه کسانی که با علم مخالفت می‌کنند را  جرئی از دایره مسلمانان واقعی و ایمانی می‌دانیم.
کد خبر: ۱۵۵۱
۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha