۱۵۷۶۸۵۶۳۸
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، اسفند ماه سال گذشته بود که بیماری کرونا در کشور شیوع یافت.ستادها تشکیل شد و تیم های جهادی و غیرجهادی پای کار آمدند؛ هنوز کرونا شناخته شده نبود - هرچند امروز نیز آن را به درستی نمی شناسیم- و مقابله با آزمون‌ها و خطاهایش پیش رفت. در این میان، آغاز محدودیت ها و تصمیمات ملی، استانی و شهرستانی را می‌توان گامی نخست برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دانست.

با در پیش بودن سال جدید، شهرستان دماوند نخستین گام محدودیت ها را برداشت و راه را برای تردد مسافران و گردشگران به منطقه بست. همین امر موجب شد دماوند در نوروز ۹۹، با حجم عظیم مسافر روبرو نباشد و خطرات انتقال و شیوع بیماری کاهش یابد.

البته این محدودیت ها تنها به تردد در محورهای مواصلاتی ختم نشد بلکه شب عید و ابتدای سال جدید، کار و کاسبی بسیاری را نیز کساد کرد اما اصناف شهر برای مقابله با این ویروس با تمام توان پای کار آمدند و همراهان خوبی بودند.

تیم های جهادی، بسیج و سپاه، شهرداری ها، حوزه بهداشت و درمان و دیگر نهادهای خدماتی و امدادی، دست به‌کار شده و هر کدام قدمی برای مقابله با شیوع این ویروس با ضدعفونی کردن معابر، آماده‌سازی حوزه‌های بهداشتی و درمانی، غربالگری، تولید ماسک و دستکش و غیره، برداشتند.

کم کم با گذر زمان، محدودیت ها نیز کمرنگ شد. شهرستان دماوند همچون دیگر نقاط کشور برای اعمال محدودیت های جدید نیاز به مجوز ستاد ملی کرونا داشت. اما چه شد که دماوند با تمامی اقدامات پیشگیرانه و همچنین تلاش های بسیار نهادها و دستگاه های اجرایی امروز جزو ۴۳ شهرستان بحرانی شناخته می شود؟

خوش نشینی در دماوند بلای جان این شهر

جواب روشن است. کافی است نگاهی به وضعیت شهرستان از اردیبهشت ماه امسال بیاندازیم. هوا رو به گرمی می‌رفت. دماوند خوش آب و هوایی خود را بیشتر به رخ می‌کشید. حال باید همچون سال‌های گذشته منتظر ویلانشین ها و خوش نشین های شهر می‌بود.

امید مردم این شهرستان به تصمیماتی بود که همچون ابتدای سال راه ورود مسافران و گردشگران را محدود کند اما تنها جوابی که از مسئولان شهرستان به گوش می رسید چیزی جز اعلام تصمیمات از ستاد ملی کرونا نبود. بماند که عمده محدودیت ها، استانی بود و دماوند از خوش نشین های استان خود رنج می‌برد.

بهار گذشت و فصل تابستان فرا رسید. روند محدودیت ها کاسته شد و تنها کسبه‌های خاص با محدودیت روبرو بودند ولی شرایط همچون روزهای عادی پیش می رفت. این درحالی بود که موج دوم کرونا آغاز شده و همه خود را برای موج سوم آماده می‌کردند.

روزهای تعطیل تابستان و پنجشنبه جمعه ها نیز دیدنی بود. جوجه و نوشابه خوردن مسافران همچون سالهای گذشته پابرجا بود و خبری از رعایت شیوه نامه های بهداشتی نبود. مردم شهرستان بطوری شاهد حجم بالای مسافر در منطقه خود بودند که برای ترددی کوچک در شهر، ساعت ها در ترافیک می ماندند و این درحالی بود که کمتر مسافری شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کرد.

یکی از شهروندان گفت: خانمی را مخاطب قرار دادم و گفتم « فاصله اجتماعی را که رعایت نمی‌کنید، حداقل ماسک بزنید. او نیز با تندی جوابم را داد که نگران خود نباشم، اگر کرونایی در کار باشد، خودم می گیرم ...!»

پذیرش بیماران کرونایی شهرستان‌های اطراف دماوند

حال بد دماوند تنها علتش خوش نشینی ها و عدم اعمال محدودیت ها نبود؛ دماوند از ارائه خدمات درمانی به دیگر شهرستان های همسایه نیز رنج می برد. به دلیل اینکه بیمارستان سوم شعبان شهرستان به عنوان بیمارستان مورد تائید جهت پذیرش بیماران کرونایی معرفی شده، حال باید پذیرای بیماران کرونایی از شهرستان های اطراف همچون پردیس نیز بود.

موج سوم و آغاز فصل پاییز. محدودیت های جدید ستاد ملی کرونا و اجباری شدن ماسک از در منزل داستان جدیدی بود که ابتدا به نظر می رسید مختص به استان تهران باشد اما تنها در شهر تهران به اجرا درآمد و زمانی که خوش نشین ها پا به دماوند می گذاشتند، انگار از اجباری رها شده باشند، برای برداشتن ماسک با هم رقابت می کردند.

دماوند در لیست ۴۳ شهرستان بحرانی

همین هفته گذشته بود که مردم دماوند با لیستی مواجه شدند که در آن نام شهرستان های بحرانی کووید ۱۹ منتشر شد. باور اینکه نام دماوند در این لیست کرونازده گنجانده شده بود، سخت نبود، سختی داستان اینجا است که محدودیت های جدید گرچه می تواند مشکلی از مشکلات حل کند اما چالش ها همچنان باقی است و تنها کسانی آسیب می بینند که از آغاز شیوع کرونا تاکنون محدودیت ها را رعایت کرده و با مشکلات آن دست و پنجه نرم می کردند.

برخی صنوف گله‌مند هستند و معتقدند: هنوز چالش های کرونایی مربوط به ابتدای سال حل نشده باز با محدودیت های جدید روبرو شده ایم. درحالی که خوش نشین ها همچنان راه جاده در روزهای تعطیل را پیش می گیرند و بیمارستان سوم شعبان دماوند همچنان باید میزبان بیماران کرونایی از دیگر نقاط شهرستان باشد.

یکی از کسبه های شهرستان نیز گفت: ۹ ماه است شغل من تعطیل شده و هیچ اهمیتی ندارد اما برخی کسبه که حجم بالایی از تراکم مشتری را دارند، کاملا آزاد هستند.

ممنوعیت ها در دماوند تشدید شد

روابط عمومی اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند طی اطلاعیه ای اعلام کرد: قابل توجه مدیران محترم اماکن ورزشی بخش دولتی و خصوصی، ورزشکاران و خانواده های محترم، بر اساس آخرین مصوبات ستاد مبارزه با کرونا استان تهران و شهرستان دماوند به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با عنایت به دستور اکید فرماندار محترم شهرستان دماوند، به اطلاع جامعه ورزش شهرستان می‌رساند: فعالیت کلیه اماکن در تمامی رشته‌های ورزشی در سطح شهرستان دماوند تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌باشد.

لذا با توجه به اهمیت موضوع در صورت مشاهده و هرگونه تخطی از مصوبات ستاد مبارزه با کرونا با افراد متخلف برخورد و نسبت به پلمب آن مکان اقدام صورت می پذیرد.

گرچه این ممنوعیت ها و محدودیت ها برای مقابله با کرونا است تا شاید میزان مبتلایان کم شود اما باید برای باشگاه های ورزشی نیز چاره کار اندیشید.

مدیران باشگاه‌های ورزشی دماوند از این تعطیلی ها و آسیب های ناشی از کرونا گله مند هستند و معتقدند که طبق مصوبه دولت جهت دریافت وام تسهیلات کرونا برای بنگاه‌های آسیب دیده، همچنان به نتیجه ای نرسیده اند.

از آنجا که بیشتر باشگاه‌های ورزشی دماوند خصوصی و مستاجر می‌باشند و ماهیانه میلیون‌ها تومان اجاره پرداخت می‌کنند، عدم دریافت تسهیلات مدیران باشگاه‌ها را مجبور به تعطیلی و واگذاری خواهد کرد.

ممنوعیت فعالیت برخی از صنوف شهرستان دماوند

به گزارش ایرنا، رضا میرزاکریمی، رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند به تعطیلی صنوف از پنجم آبان ماه اشاره کرد و گفت: با توجه به دستورات ستاد ملی کرونا و وضعیت قرمز شهرستان دماوند فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ تعطیل است.

وی ادامه داد: این صنوف شامل پاساژها و مراکز خرید، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مشاورین املاک، خدمات چاپ، فتوکپی، عکاسی، قنادی، خشکبار، آبمیوه فروشی و مراکز طبخ غذا با پذیرش مشتری، فروشگاه‌های کادویی تزئینات، لوازم خانگی، اسباب‌بازی، خیاطی، فروشگاه پوشاک و پارچه، آموزشگاه‌ها و ... است که در صورت مشاهده فعالیت و عدم توجه دستورات ستاد کرونا، صنوف مذکور پلمب می شوند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند گفت: فعالیت صنوف از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای مایحتاج مردم، داروخانه‌ها، نانوایی‌ها، میادین میوه و تره بار، مراکز فروشگاه‌های دامپزشکی، محصولات پروتئینی، مراکز فرآورده‌های لبنی، فروشگاه‌های قطعات یدکی صنعتی، کشاورزی و خودرو، مشاغل جوشکاری، کابنیت، تراشکاری، نجاری تعمیرات لوازم خانگی، خدمات اتومبیل، منازل، موبایل و فعالیت‌های مشابه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع است.

بیماری کرونا در دماوند به روایت آمار

حسن خیرخواه، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در خصوص وضعیت کنونی شهرستان و آخرین آمار کرونایی منطقه، اظهار داشت: آمار ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان دماوند از ابتدای شیوع آن تا ششم آبان ماه ۹۹، تعداد موارد شناسایی مشکوک مبتلا به کرونا ۴۳۳۸ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد محتمل ابتلا به کرونا در شهرستان ۲۸۴۲ نفر بوده است، افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان دماوند تاکنون، ۷۵۶ نفر جهت انجام درمان در بیمارستان سوم شعبان دماوند بستری و ۲۰۸۵ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند و درمان خود را در منزل گذرانده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند با تاکید براینکه خوشبختانه تاکنون ۲۲۸۱ نفر در شهرستان دماوند بهبود یافته‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۲۸ نفر بیمار در بخش کووید بیمارستان سوم شعبان دماوند بستری و ۳۷۳ نفر تحت درمان هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: متأسفانه تاکنون ۱۸۸ نفر بر اثر ویروس کرونا فوت کرده‌اند که ۱۰۸ نفر مثبت قطعی هستند و ۳۰ نفر نیز در خارج از شهرستان و در مراکز درمانی تهران جان خود را از دست دادند.

دلایل اوج گیری کرونا

خیرخواه در ادامه با اشاره قرار گرفتن دماوند در بین ۴۳ شهرستان بحرانی کرونا، بیان داشت: هم اکنون شهرستان دماوند به عنوان یکی از شهرستان های بحرانی کرونا در استان تهران و ۴۳ شهرستان کشور معرفی شده است و این به معنای شرایط خیلی حاد در منطقه نیست زیرا بخش بهداشت و درمان شهرستان تلاش های بسیاری برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری داشته است.

وی ادامه داد: آنچه موجب شده تا دماوند در بین ۴۳ شهرستان بحرانی کرونا قرار گیرد، افزایش تعداد مراجعین سرپایی و بستری به مناطق درمانی است و این به معنای این است که آمار مراجعین شهرستان نسبت به جمعیت منطقه که طبق سرشماری ۱۲۵هزار نفر می باشد، بالا می باشد.

رئیس شبکه بهداشت و درمانی شهرستان دماوند یکی از دلایل مهم افزایش میزان مراجعین به مراکز درمانی را مهاجرین و مسافران دانست و گفت: دماوند منطقه ای مهاجر پذیر است و مسافران بسیاری از این منطقه تردد و یا به صورت موقت سکونت می کنند که در صورت داشتن علائم بیماری و مراجعه به مراکز درمانی شهرستان، جزو آمار محاسبه می شوند.

این مقام مسئول از دیگر موارد را حضور بیماران کرونایی از شهرستان های همجوار دانست و افزود: آماری که اعلام می شود بر مبنای آمار سکونت است و این به معنای این نیست که چون از شهرهای همجوار بیمار مراجعه می کند، وضعیت منطقه بحرانی شده است اما طبق آمار ۲۵درصد از بیماران کرونایی ما از شهرستان پردیس می باشند.

خیرخواه با اشاره به اینکه هم اکنون بخش های کرونایی، آی سی یو و دیگر بخش های درمانی پر شده و تعداد بیماران بدحال رو به افزوده است، بیان داشت: بیمارستان سوم شعبان دماوند همچون دیگر بیمارستان ها ظرفیت محدودی دارد و برهمین اساس نسبت به وضعیت بیمار خدمات ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است با توجه به شرایط بحرانی، نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنیم که البته شهروندان دماوندی در این زمینه همراهی و همکاری لازم را داشته اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تصریح کرد: گرچه تشدید محدودیت ها بر مراقبت و توجه بیشتر مردم می افزاید اما از سوی دیگر فشارهای اقتصادی برکسبه ناراحت کننده است که البته با توجه به روند شیوع ویروس، تعداد شهرستان های بحرانی در آینده بیشتر خواهد شد و این محدودیت ها تنها مختص به دماوند نخواهد بود.

بدون شک رفتار شهروندان، مهاجران و مسافران در رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی انتشار ویروس کرونا از جمله دلایل مهم بحرانی شدن وضعیت بیماری در این شهرستان است اما آنچه می تواند به سخت تر شدن شرایط شیوع ویروس کرونا کمک کند، وجود چالش هایی است که به درخواست شهروندان دماوندی، نیازمند مرتفع شدن است.

شهرستان دماوند از جمله شهرستان های استان تهران است که در ۴۵ کیلومتری پایتخت قرار دارد.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۴۴۸
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha