۱۳۹۹۰۵۰۵۰۰۰۲۵۳_Test_PhotoN
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، نصرالله رادپور رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان قدس در خصوص نحوه صدور سند تبدیل به احسن در اداره ثبت اسناد اظهار کرد: صدور سند در این زمینه به دو صورت مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و قانون تعیین تکلیف اسناد رسمی فاقد سند مالکیت اجرا می‌شود.

وی گفت: اسنادی که دارای سوابق تفکیکی بوده و صورت‌مجلس تفکیکی صادر شده است با پرداخت هزینه‌ها از طریق اداره اوقاف به اداره ثبت معرفی می‌شوند و اداره ثبت هزینه‌های قانونی را دریافت می‌کند و برای صدور سند به نام اشخاص به دفترخانه معرفی خواهد شد.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان قدس ادامه داد: موضوع دوم برخی اسناد و قطعاتی هستند که دارای صورت‌مجلس تفکیکی نیستند که این موارد باید از طریق قانون تعیین تکلیف تشکیل پرونده دهند و از طریق سامانه قانون تعیین تکلیف ثبت نام و مدارک با پست به اداره ثبت ارسال شده و اداره ثبت پس از بررسی و عدم اشکال در مدارک به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌شود و پس از آن کارشناس رسمی دادگستری گزارش خود را به هیأت قانون تعیین تکلیف ارائه می‌دهد.

رادپور اضافه کرد: هیأت قانون تعیین تکلیف دارای سه عضو است که بستگی به وضعیت منطقه دارد و این اعضاء شامل عضو قضایی یا یکی از قضات دادگستری، رئیس ثبت و نماینده یا رئیس مسکن و شهرسازی است که نظریه کارشناس رسمی را بررسی کرده و پس از استعلام از اداره اوقاف، سند رأی به مالکیت خود شخص صادر می‌شود.

وی با اشاره به تغییر در نحوه صدور اسناد مالکیت در تبدیل به احسن افزود: پیش از این رأی به اسم خود شخص صادر می‌شد ولی باید از طریق دفترخانه به اسم اوقاف انتقال می‌دادند و اوقاف مجدد به اسم شخص صادر می‌کرد که با رایزنی های انجام شده این سند مستقیم به نام شخص مالک که مورد تأیید اوقاف است صادر شده و برخی از هزینه‌ها کاهش یافت.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان قدس در ارتباط با عدم ارجاع پرونده‌ها در دو ماهه اخیر به اداره ثبت بیان کرد: در دو ماهه اخیر بحث تبدیل به احسن در شهرستان اجرا نمی‌شود به این دلیل که مهلت قانونی اجرای این طرح توسط اوقاف تمام شده و پیگیر مجدد دریافت مجوز هستند و با انجام این امر، اداره ثبت آمادگی صدور سند طبق روال عادی را دارد.

رادپور از کمی استقبال مردم در این طرح خبر داد و گفت: مردم بیشتر تمایل دارند براساس صلحنامه‌های عادی سندی داشته باشند در حالی که منشاء بسیاری از دعوا و درگیری در مراجع قضایی اسناد قولنامه‌ای و غیررسمی است و مردم باید به سمت رسمی کردن اسناد سوق پیدا کنند.

وی یادآور شد: هزینه تعرفه‌های ثبت از سوی این اداره با قانون‌مند کردن روند کار، کاهش یافته و بهتر است برای کاهش هزینه‌ها در بخش‌های دیگر مانند ارائه نقشه تجدید نظر شود و از همان نقشه تحویلی به اداره ثبت برای سایر مراحل استفاده شود تا هزینه‌های روند دریافت اسناد رسمی کمتر شود.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان قدس با اشاره به پلاک‌های ثبتی در حوزه قدس عنوان کرد: پلاک‌های ۱، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۲۵ و ۲۶ پلاک‌های اصلی در حوزه شهرستان است و پلاک ۲۴، وقفی است که به دلیل عدم دریافت پرونده از سوی اوقاف، صدور اسناد تبدیل به احسن در حال حاضر انجام نمی‌شود و بیشتر فعالیت‌ها در تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی و انتقالی است.

رادپور با اشاره به میزان صدور اسناد طی ۶ ماه اول سال جاری تصریح کرد: ۸۵ فقره سند در طرح تبدیل به احسن طی ۶ ماه اول سال ۹۹ صادر و اقدام به صدور ۳ هزار و ۴۴۹ فقره سند کاداستری شده است.

انتهای پیام
کد خبر: ۱۴۰۹
۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha