۱۵۷۲۱۷۲۸۱
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، موضوع مقابله با شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت همچون سایر مناطق کشور، از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز و نخستین جلسه رسمی ستادهای مقابله با کرونا، از روز سوم اسفند در این مناطق برگزار شد.

ستادهای شهرستانی مقابله با کرونا، بر اساس دستورالعمل‌های استانی و به دنبال آن، ستاد ملی کرونا، اقدامات پیشگیرانه خود را آغاز کرده و با محدود کردن فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، تعطیل کردن مراکز خرید، بازارهای روز و ممنوعیت و محدودیت تردد، تلاش کردند تا سهم خود را در مقابله با این بیماری در شهرستان‌هایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند، ادا کنند.

با توجه به اینکه شهرستان پاکدشت خروجی و ورودی استان تهران از شرق کشور و ورامین از حوزه جنوب و مجاورت با محور قم- گرمسار، ورودی استان‌های جنوبی به استان تهران محسوب می‌شوند، طرح محدودیت ورود و خروج به استان از این مناطق اجرا گردید.

با توجه به محدودیت‌های دسترسی به مواد بهداشتی، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و گان مورد نیاز بیمارستان‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی، با تغییر خطوط تولید اقدام به تهیه و توزیع این اقلام کردند تا کمبودهای موجود در منطقه درکمترین زمان برطرف شود.

گروه‌های جهادی نیز همزمان اجرای طرح ضدعفونی کردن معابر و مجامع عمومی، اقدام به تهیه و توزیع لوازم بهداشتی و بسته‌های معیشتی کردند تا بخشی از خسارات وارد شده به اصناف و افراد به واسطه تعطیلی مشاغل برطرف شود.

شهرستان‌های جنوب شرق استان از ۵ بیمارستان شهید مفتح و شهدای ۱۵ خرداد ورامین، شهید ستاری قرچک، زعیم و شهدای پاکدشت برخوردارند و پیشوا، تنها شهرستانی است که فاقد بیمارستان است و بیماران مبتلا به کرونا به شهرهای اطراف اعزام می‌شوند.

با وجود محدودیت‌های مربوط به تخت‌های بیمارستان و وجود تنها ۴۵۰ تخت بیمارستانی در این شهرستان‌ها، تلاش کادر درمانی باعث شد تا در اوایل خرداد و بر اساس اعلام مسوولان، میزان ورودی به مراکز درمانی این بخش از استان تهران به طور محسوسی کاهش یافته و از میزان فوتی‌های ناشی از این بیماری کاسته شود.

بر اساس آمار غیر رسمی بیش از ۴۵۰ نفر از مردم در شهرستان‌های جنوب‌شرق استان تهران در ایام شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست داده و ۶ نفر از کادر درمان این چهار شهرستان نیز در راه خدمت‌رسانی به مردم، به درجه شهادت نائل آمدند.

طی دو هفته گذشته و با افزایش میزان ابتلاء افراد به بیماری کرونا، مسوولان شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران با افزایش محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی مراکز تجمع افراد از جمله تالارهای پذیرایی، از برگزاری مراسم شادی و عزا جلوگیری کرده، قلیان‌سراها را تعطیل کردند و فعالیت باشگاه‌های ورزشی را نیز تا اطلاع ثانوی محدود نمودند.

معاون وزیر بهداشت: شرایط ورامین فوق حاد است

هر چند که علیرضا رئیسی معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شرایط ورامین را در شیوع ویروس کرونا فوق حاد اعلام کرد ولی مسوولان این شهرستان معتقدند که شرایط این شهرستان با وجود افزایش میزان ابتلا و مراجعه افراد به بیمارستان، خطرناک نیست و آمار ورامین با شهرستان‌ها همجوار ارائه می‌شود.

فرماندار ورامین: شرایط این شهرستان بحرانی نیست

فرماندار ورامین گفت: با وجود اعلام شرایط فوق حاد شیوع ویروس کرونا از سوی معاون وزیر بهداشت، وضعیت ورامین در ابتلا و فوت افراد ناشی از کرونا بحرانی نیست و تلاش کادر درمان و توجه مردم قابل تقدیر است.

حسین کاغذلو افزود:شهرستان ورامین به دلیل برخورداری از دو بیمارستان دولتی و تأمین اجتماعی، پذیرای بیمارانی از شهرستان‌های اطراف بوده و علاوه بر ۷۰۰ هزار نفر ایرانی ساکن در ورامین، قرچک و پیشوا، پذیرای حدود۳۰۰ هزار تبعه ساکن در این مناطق است ولی هیچ‌گاه ظرفیت بیمارستان‌های ورامین به دلیل افزایش بیماران ناشی از کرونا تکمیل نشده‌است.

وی گفت: از مجموع یک میلیون نفر ساکن در شهرستان‌های جنوب شرق تهران، تنها ۱۰ درصد به بیمارستان‌های ورامین مراجعه کرده‌اند که این تعداد، حدود یک درصد از کل جمعیت این منطقه را شامل می‌شود و تعداد مبتلایان به کرونا، حدود ۴ دهم درصد کل جمعیت است پس این شهرستان به هیچ عنوان کانون کرونا نیست.

کاغذلو با بیان این که با آغاز موج سوم کرونا در کشور، ورامین نیز از افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان برخوردار شده‌است، اظهار کرد: تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا در ورامین نیز به دلیل رسیدگی مناسب کادر درمانی در بیمارستان‌ها نسبت به سایر مناطق کمتر است و رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم می‌توان این آمار را به صفر نزدیک کند.

وی گفت: از روز ۲۳ مهرماه تا ۳۰ مهر، هشت نفر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در ورامین جان خود را از دست دادند و این تعداد فوت شده نمی‌تواند ورامین را به منطقه بسیار پرخطر از شیوع ویروس کرونا تبدیل کند.

وی تأکید کرد: البته این امر به معنی بی‌توجهی به مسائل بهداشتی از سوی مردم نیست و در کنار تلاش و همت مسوولان و کادر درمانی، مردم نیز موظفند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پلمب ۱۲ واحد صنفی متخلف در ورامین

رئیس اتاق اصناف شهرستان ورامین نیز از پلمب ۱۲ واحد صنفی متخلف که به دستورالعمل‌های بهداشتی توجهی نمی‌کردند خبر داد.

سید عباس میری اظهار کرد: با اجرای طرح تشدید نظارت بر واحدهای صنفی، ۱۲ قلیان‌سرا به دلیل فعالیت در ایام محدودیت پلمب و از ادامه فعالیت آن‌های جلوگیری شد.

وی ظهار کرد: پیش از این نیز ۲۵ فروشنده واحدهای مختلف صنفی به دلیل عدم استفاده از ماسک جریمه و تخلف آن‌ها در پرونده صنفی، درج شد.

شیب تند بستری بیماران کرونایی در پاکدشت نگران کننده است

فرماندار پاکدشت گفت: شیب تند بستری بیماران کرونایی در پاکدشت نگران کننده است و این امر، کادر درمانی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

هادی تمهیدی افزود: بر اساس بررسی وضعیت دو بیمارستان شهدای پاکدشت و زعیم، شیب بستری بیماران ناشی از کرونا طی روزهای اخیر افزایش یافته و این امر نگرانی کادر درمان و مسوولان شهرستان را برای مقابله با این بیماری افزایش داده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های پاکدشت کاملا تکمیل شده و امکانات پاکدشت با توجه به افزایش مراجعه بیماران، پاسخگوی این حجم زیاد از متقاضیان استفاده از امکانات درمانی شهرستان نیست.

تمهیدی تأکید کرد: اگر مردم استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، فشار مضاعفی بر کادر درمانی وارد شده و آنان را در خدمت رسانی به سایر مردم فرسوده می‌کند.

وی تصریح کرد: از مردم درخواست می‌شود تا از مراجعه غیرضروری به اماکن عمومی خودداری کرده و در ایام تعطیلات پیش رو، از سفر به سایر مناطق کشور که امکان جابجایی ویروس کرونا را افزایش می‌دهد خوددداری کند.

فرماندار پاکدشت اظهار کرد: هم اکنون طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی در مناطق مختلف پاکدشت اجرا شده و مصوبات ستاد ملی کرونا و استان تهران به طور کامل مورد توجه قرار می‌گیرد و با کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، برخورد قانونی می‌شود.

۲۰ قلیان‌سرا در قرچک پلمب شد

رئیس اتاق اصناف قرچک نیز از پلمب ۲۰ قلیان‌سرای متخلف در این شهرستان خبر داد.

حمیدرضا تاجیک افزود: از ابتدای مهرماه، طرح تشدید نظارت بر فعالیت اصناف قرچک آغاز شده که در بررسی میدانی، بسیاری از واحدهای صنفی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و تعداد محدودی که از ماسک استفاده نمی‌کردند اخطاریه دریافت کردند.

وی اظهار کرد: با توجه به لزوم تعطیلی قلیان‌سراها و با دستور دادستان عمومی و انقلاب قرچک، ۲۰ واحد متخلف که اقدام به عرضه قلیان‌ می‌کردند شناسایی و پلمب شدند.

شرایط ورامین قرمز است ولی حاد نیست

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین گفت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان ورامین همچون استان تهران قرمز است ولی شرایط شهرستان حاد و بحرانی نیست.

دکترمحمدرضا میرزاحسینیان افزود: با شروع پیک سوم شیوع ویروس کرونا، شمار مبتلایان ورامین نیز همچون سایر مناطق استان افزایش یافته ولی هم اکنون میزان ورودی و خروجی بیمارستان‌های ورامین با هم برابر و تعداد زیادی از مبتلایان با تلاش کادر درمانی مداوا و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

به گزارش ایرنا، وی گفت: با وجود آن که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در ورامین تکمیل شده ولی خدمت رسانی به بیماران و مراجعان به طور کامل انجام می‌شود.

میرزاحسینیان تصریح کرد: به منظور حفظ آمادگی شهرستان برای مقابله با بیماری کرونا، استقرار ۲۵ تخت " اکسترا" در سایر نقاط بیمارستان شهید مفتح نیز پیش بینی شده که در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد ولی تا کنون ظرفیت بیمارستان‌های ورامین برای پذیرش بیماران کرونایی کفایت می‌کند.

شهرستان های ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، قرچک با ۲۷۰ هزار نفر، پیشوا با ۸۰ هزار نفر و پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب‌شرق تهران قرار دارند.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۳۶۱
۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha