۴۵۰۱۵۱۲
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، شهروندان تهرانی شاید گمان نمی‌کردند که از زمان مشاهده اولین نمونه‌های بیماری کووید ۱۹ و انتشار اخبار آن از سوی رسانه‌ها، طولی نکشد که این ویروس در پایتخت هم قربانی بگیرد و حتی آنان را به ماندن در خانه و قرنطینه در اسفند سال گذشته و فروردین‌ماه مجبور کند اما دیری نپایید که انگار همه‌چیز برایشان عادی شد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران به فاجعه ۳۲ درصد رسید.

همین کاهش حساسیت برخی افراد جامعه نسبت به خودمراقبتی و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، سرانجام ستاد مبارزه با کرونا را بر آن داشت تا استفاده از ماسک را اجباری کرده و برای متخلفان جرایمی را تعیین کند؛ جرایمی که برخی از تهرانی‌ها هنوز آن را باور نکرده‌اند و در صورتی که حتی قبل از اعمال جریمه و با رجوع به وجدان نیز بایستی استفاه از ماسک را جدی می‌گرفتند.

من ماسک نمی‌زنم چون ...

تعداد محدودی از شهروندان تهرانی در حالی که از طریق رسانه‌های رسمی و شبکه‌های مجازی از اخبار اجباری شدن استفاده از ماسک مطلع هستند همچنان‌ با توضیح‌هایی که برای خودشان قابل قبول است، از ماسک زدن خودداری می‌کنند و همین تعداد اندک هم برای شیوع ویروس کفایت می‌کند.

جوان میوه‌فروش و دوره‌گردی که به همراه پدر خود در خیابان دماوند بدون ماسک در حال دستفروشی است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: «شما ماسک بدهید ما میزنیم»! در حالی که ماسک هزینه چندانی نیاز ندارد و درآمد روزانه همین فرد میوه‌فروش حداقل هزینه حفظ سلامت‌اش را تامین می‌کند.

وی ظاهرا به استفاده اجباری از ماسک هم اعتراض دارد و بیان می‌کند: «هزینه خرید یک ماسک به ظاهر چندان زیاد نیست اما هزینه ماهانه آن برای یک خانواده چهار نفری در صورتی که هر سه ساعت یکبار تعویض شود، قابل توجه است و با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، باید متوجه شوید که چرا من ماسک نمی‌زنم».

او در پاسخ به خبرنگار که از او پرسید، از شنبه که ماسک زدن اجباری شده، کسی به شما تذکر نداده یا شما را جریمه نکرده است، گفت: «یک خودرو انتظامی جلو ما را گرفت و گفت ماسک بزنید؛ من هم بلوزم را روی بینی‌ام کشیدم و گفتم این هم ماسک»

اما مسوولان قبل از تصویب طرح استفاده اجباری از ماسک به این موضوع هم فکر کرده‌اند و سازمان غذا و دارو پیش از این اعلام کرده است که ماسک سه لایه پزشکی با قیمت مصوب ۱۳۰۰ تومان در داروخانه‌های سراسر کشور عرضه می‌شود.

براساس اعلام این سازمان هماهنگی لازم با همه شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده سراسری ماسک سه لایه پزشکی برای تامین و توزیع صورت گرفته است و قیمت فروش ماسک سه لایه پزشکی در کارخانه ۱۰۵۰۰ ریال، قیمت توزیع‌کننده ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال و قیمت مصرف کننده ۱۳ هزار ریال اعلام شده است.

آنتی‌بادی داریم!

در آن سوی خیابان خانم جوانی فرزند کوچکش را در کالسکه می‌گرداند و هیچکدام ماسک به صورت ندارند؛ هنگامی که دلیل عدم استفاده از ماسک را از وی سوال کردم، گفت «من به همراه همسر و فرزند کوچکم هر سه به کرونا مبتلا شده‌ایم و در حال حاضر آنتی بادی داریم».

او بر اساس یک باور که صحت و سقم آن را باید از پزشکان بپرسیم، می‌گوید: افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند تا سه ماه خودشان از این ویروس مصون هستند و تا دو ماه نیز این ویروس را به کسی منتقل نمی‌کنند؛ این را هم گویا بر اساس محتوای فضای مجازی مورد تاکید قرار داد که این موضوع ادعا نیست بلکه بحث علمی و پزشکی است.

اما آنگونه که دکتر فهیمه محمودی، کارشناس مسوول مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شمال تهران می‌گوید: برای ایمنی افرادی که سابقه ابتلا به کویید ۱۹ دارند، نمی‌شود زمان تعیین کرد و همه باید ماسک بزنند تا ناقل این ویروس نباشند.

به گفته وی فردی که طی کمتر از ۲ ماه گذشته هم به کووید ۱۹ مبتلا شده بود، در روزهای اخیر و برای بار دوم به این بیماری مبتلا شد و بر همین اساس هیچ‌کسی نمی‌تواند مدت زمان ایمنی بدن پس از ابتلا را تخمین بزند.

پسر جوانی با ۲ ماسک بر صورت

در ادامه مسیر با پسر جوانی که در حال خرید از سوپرمارکت است و از دو ماسک روی هم استفاده می‌کند، گفت‌وگو کردم؛ او استفاده از ماسک را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ضروری می‌داند و می‌گوید من برای خود آینده روشنی در حوزه تحصیلی پیش‌بینی کرده‌ام و نمی‌خواهم به این زودی از دنیا بروم.

به گفته این پسر جوان «اگر همه مردم بهداشت را رعایت کنند، می‌توانیم به زودی در کشور جشن پایان کرونا را اعلام کنیم اما در صورتی که حتی یک عده محدود هم به حقوق شهروندی دیگران بی‌توجه باشند، شیوع کرونا ادامه خواهد داشت».

کرونا خیالاتی بیش نیست!

در ادامه مسیر با سه جوانی که در حال سیگار کشیدن هستند، ‌برخورد کردم؛ ‌از آنان درباره این رفتارشان و اینکه در دوران کرونا که استفاده از ماسک اجباری شده است و آنان در حال سیگار کشیدن هستند، سوال پرسیدم که یکی پاسخ داد:‌ شما خانم‌ها کرونا را جدی گرفته‌اید، آقایان بدن قوی داریم و اگر مبتلا شویم هم بهبودی به دست می‌آید.

دوستش هم می‌گوید: ما مهمانی هم می‌رویم و در این مدت هیچ یک از دوستانی که در گروه ما هستند به کرونا مبتلا نشده‌اند؛‌ همین موضوع خیالی بودن کرونا را نشان می‌دهد.

وقتی بیمارستان‌های پایتخت به اشباع می‌رسد

«حمیدرضا گودرزی» معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران در مورد نحوه برخورد با افراد فاقد ماسک در سطح شهر تهران، می‌گوید:‌ رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در پایتخت موجب شد تا به وضعیت بحرانی کرونا برسیم و اکنون با وجود اشباع بیمارستان‌ها، چاره‌ای جز برخورد وجود ندارد.

وی تاکید کرده است که افراد بالای ۱۸ سال باید در هر مکانی از ماسک استفاده کنند و تیم‌های انتظامی، بازرسان بهداشت و درمان و عوامل بسیج نیز بر این امر نظارت خواهند داشت؛ این افراد در صورت استفاده نکردن از ماسک بار اول تذکر و بار دوم به میزان ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

گودرزی درباره ضرورت استفاده اصناف از ماسک نیز اظهار داشت که اصناف و واحدهای تولیدی هم در صورت رعایت نکردن توصیه‌ها ابتدا تذکر می‌گیرند، در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان و در مرحله سوم یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

وی این را هم گفت که در حوزه حمل و نقل عمومی همه ناوگان موظف به استفاده از ماسک هستند و جریمه جابجایی افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، ۵۰۰ هزار تومان برای آن شرکت اتوبوسرانی مربوطه است.

آنطور که به نظر می‌رسد، کاهش مرگ و میز ناشی از کرونا با وجود تداوم کار و زندگی، به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده اجباری از ماسک در فضاهای عمومی بند است و در این مسیر همه باید مشارکت کنند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ۲۱ مهرماه، ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۸ هزار و ۸۱۶ نفر رسیده است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۳۶۴
۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha