مرگ-و-میر-کرونا
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، چندین ماه تلاش کادر درمان برای کمک به بیماران کرونایی انگار دیگر اثری در ما ندارد؛ همین دیروز بود که پس از شیوع این ویروس به هر بهانه‌ای برای این مدافعان سلامت کف و سوت می‌زدیم، از آنان قدردانی می‌کردیم و با هشتگ «در خانه بمانیم»، شعار «کرونا را شکست می دهیم» را از هر تریبونی سر می‌دادیم.

 

اما همه این‌ها گذشت و کرونا در پیک سوم یاغی‌تر از قبل، خانه به خانه این شهر را می‌گردد، قربانیان خود را بر حسب نوع رفتار آنان انتخاب کرده و بیمارستان‌ها و بهشت زهرا(س) را پُر می‌کند.

 

از قدیم گفته‌اند: «جواب‌ های، هوی است»؛ کرونا «تَک» می‌زند و اما ما انگار از «تا» افتاده‌ایم. بدون ماسک و دستکش همچنان به امور روزمره مشغولیم و وجود این دشمن را نادیده می‌گیریم.

 

شاید نسبت به این ویروس و کشنده بودن آن، «سِر» شدیم و نمی‌خواهیم باور کنیم شرایط زندگی با گذشته فرق کرده؛ شاید هم چون دیگر نمی‌توانیم در مراسم ختم دور و اطرافیان شرکت کنیم، مرگبار بودن کرونا را با پوست و استخوان خود لمس نمی‌کنیم.

 

خستگی مفرط و کاهش انرژی کادر درمان هم چیزی نیست که به راحتی بتوانیم از آن چشم بپوشیم؛ همین چند وقت پیش بود که صحبت از ایجاد بیمارستان های صحرایی برای بیماران کرونایی به واسطه پر شدن مراکز درمانی تهران شد.

 

اما چه می‌توان کرد؛ حتی وزیر بهداشت هم از سخت‌تر بودن اوضاع در پیک سوم این ویروس منحوس صحبت می‌کند و گوش برخی انگار بدهکار این حرف‌ها نیست.

 

سعید نمکی ۲۹ مهرماه در سفر به ارومیه به خبرنگاران گفت: مدافعان سلامت با وجود شرایط سخت موجود و تحریم‌ها و تقدیم شهدای سلامت از هیچ کوششی برای ارائه خدمات درمانی فروگذار نبودند اما کنترل بیماری به عزم همگانی نیاز دارد و با خواهش و تمنا نمی‌شود مقابل کرونا ایستاد.

 

او بار دیگر برخورد با کسانی که هنجارشکنی می‌کنند و با عدم استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بر شعله آتش کرونا می‌دمند را خواستار شد.

 

وزیر بهداشت در عین حال معتقد است: بزرگترین ضعف ما در مدیریت کرونا برخورد نکردن جدی و اعمال نشدن جریمه‌های نسبتا سنگین برای افرادی است که ماسک نزده و اجبار قرنطینه ۱۴ روزه را رعایت نمی‌کنند.

 

اوضاع اسفناک است

 

از سوی دیگر اما «مینو محرز» عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اوضاع کشور به ویژه کلانشهر تهران در مواجهه با این ویروس را بسیار «اسفناک» توصیف کرده و می‌گوید: حتی برای قرنطینه هم خیلی دیر است زیرا کرونا در همه جای کشور وضعیت وحشتناکی پیدا کرده به‌ویژه تهران. در هیچ دوره‌ای در این چند ماه، این تعداد بستری و این تعداد مبتلا و متوفی نداشتیم.

 

او بر این نکته نیز تاکید می‌کند: کادر درمان چند ماه است که هنوز با عشق و دلسوزی یک سره و سخت کار می‌کند اما موضوع از نظر فیزیکی متفاوت است؛ همیشه کادر درمان شیفت و شبکاری داشته‌اند اما نه در این حد.

 

محرز ادامه می‌دهد: من در تمام ۴۵ سال فعالیت پزشکی خود این تعداد مریض بدحال و مرگ و میر ندیده بودم و از یاد نبریم که تماشای این حد از مرگ و میر، روح کادر درمان را خسته و آزرده می‌کند.

 

طولانی‌تر شدن مدت درمان در پیک سوم کرونا

 

اینطور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، کرونا در پیک سوم نه تنها ضعیف‌تر نشده بلکه اثرات مخرب‌تری از خود نشان می‌دهد؛ نکته‌ای که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران نیز به آن اشاره کرده و در حاشیه مراسم تشییع پیکر دکتر محمد زارع جوشقانی شهید مدافع سلامت و رییس بیمارستان شهید لبافی نژاد به خبرنگاران گفته: تهران در چند هفته اخیر هیچ تغییری در شاخص‌های ابتلا به بیماری کرونا نکرده و تقریبا در روزهای اخیر کماکان شاهد میزان فزاینده بستری، مراجعان سرپایی و مرگ و میر ناشی از کرونا بودیم.

 

دکتر «علی زالی» درباره پیک سوم بیماری کرونا می‌گوید: در این پیک اتفاقات جدیدی رخ داده که از جمله آن می‌توان به مراجعه بیماران کرونایی با اوضاع وخیم‌تر به مراکز درمانی اشاره کرد و از سوی دیگر مدت اقامت بیماران در بیمارستان های پایتخت نسبت به پیک اول و دوم طولانی‌تر شده است.

 

مستقیم از اورژانس به بخش مراقبت‌های ویژه

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه را مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی اعلام و تصریح می‌کند: تعداد بیمارانی که مستقیم از اورژانس وارد بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند نسبت به پیک‌های قبلی افزایش فزاینده‌ای دارد.

 

به گفته دکتر زالی، این هفته و تنها در یک روز، ۱۶۲ بیمار به علت بدحالی حتی در بخش بستری نشدند و مستقیم از اورژانس به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های تهران انتقال یافتند.

 

این مقام مسئول این را هم گفت که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مراجعان روزانه به بیمارستان‌های استان تهران نیازمند دریافت خدمات درمانی ویژه در بدو ورود هستند.

 

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران بر این نکته هم تاکید می‌کند: تا زمانی که سفرهای درون و برون شهری مدیریت نشود، چرخه ویروس استمرار خواهد یافت و شاهد شهادت بهترین فرزندان این مرز و بوم خواهیم بود.

 

کادر پزشکی نیاز به احیا دارد

 

دکتر زالی تصریح می‌کند: کادر پزشکی دچار خستگی مزمن شده چراکه چندین ماه در تلاش تمام عیار برای مقابله با این بیماری است.

 

او می‌افزاید: با حجم زیاد مراجعان به بیمارستان‌ها حتما تیم درمانی نیاز به احیا دارد و این حجم کار سنگین می‌تواند سبب خستگی مستمر آنان شود.

 

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران خاطر نشان می‌کند: به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش شهدای مدافع سلامت و میزان ابتلای آنان در روزهای اخیر، خستگی مزمن است چراکه خستگی مزمن و فشار کاری مضاعف و غیرمتعارفی که به تیم درمان وارد می‌شود، می‌تواند سبب کاهش سیستم ایمنی آنان شود.

 

این اظهارات دکتر زالی، زمانی جدی‌تر تلقی می‌شود که بدانیم معاون سازمان نظام پرستاری گفته: اکنون حدود ۶ هزار پرستار به علت ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند.

 

از سوی دیگر بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر تا ۲۹ مهر امسال در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۳۱ هزار و ۳۴ نفر رسیده است.

 

به گزارش ایرنا، باتوجه به موارد گفته شده و فارغ از تلاش ستاد مقابله با کرونا و کادر درمان در کنترل این بیماری، باید هر کدام از ما با رعایت اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی به مسئولیت خود در قبال جامعه و مبارزه با این ویروس کشنده عمل کنیم چراکه قطعا این اقدام، موثرتر از کف و سوت زدن برای مدافعان سلامت و ناراحت شدن از شهادت آنان در مواجهه با کرونا است.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۳۶۳
۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha