۱۳۹۹۰۸۰۱۰۰۰۵۷۹_Test_PhotoN
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، در حالی که نوسان‌های ناگهانی و افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم خصوصاً در چند ماه اخیر، سفره تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی را کوچک و کوچک‌تر کرده است، برخی واحدهای صنفی با سوء استفاده از این بحران با گرانفروشی سعی در ماهیگیری از آب گل آلود وضعیت اقتصاد کشور دارند.

در این میان بسیاری از مردم در برابر آماج گرانی‌ها تسلیم شده‌اند و در بسیاری از موارد گران‌فروشی، خریدار بدون اعتراض از کنار تخلف فروشنده می‌گذرد یا اصلاً متوجه گران‌فروشی نمی‌شود. برخی نیز که متوجه گران‌فروشی می‌شوند، تنها به غرولندی زیر لب یا نهایتاً انتشار یک پست اعتراضی در فضای مجازی اکتفا می‌کنند. اما آیا راه حلی عملی و قانونی برای شکایت و پیگیری گرانفروشی وجود ندارد؟

گرانفروشی جرم است

گران‌فروشی براساس ماده ۲ قانون تعزیرات، عبارت است از «عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی و اجرا نکردن مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود.» و برای آن از مجازات‌هایی از جریمه نقدی تا پلمب مغازه و ابطال پروانه بازرگانی فروشنده، به تناسب میزان و دفعات گرانفروشی در نظر گرفته شده است.

گزارش‌های مردمی بهترین راه مقابله با گرانفروشی

یکی از راه‌های مقابله با گران‌فروشی و برخورد قانونی با گران‌فروشان طبق ماده ۷۲ قانون نظام صنفی کشور، گزارش و یا شکایت خریداران و مصرف‌کنندگان است که به نظر کارآمدترین روش نیز به حساب می‌آید. در همین راستا نیز سازمان تعزیرات کشوری مدت‌هاست سامانه ۱۳۵ را برای دریافت گزارشات مردمی نسبت به تخلفات واحدهای صنفی ایجاد کرده است.

سامانه‌ای که در کنار سامانه‌ی ۱۲۴ وزارت صمت که می‌توان در آن قیمت مصوب و بروز اجناس را دید، این قابلیت را دارد که خریداران و مصرف‌کنندگان شکایات و گزارشات تخلفاتی که با آن روبرو می‌شوند را در آن ثبت کنند و سازمان تعزیرات حکومتی نیز بنابر قانون ملزم است این شکایات و گزارشات تخلف را پیگیری کند.

عکس| سامانه تعزیرات بسیاری از گزارشات مردم را به علت نقص فنی رد می‌کند

سامانه پرنقص ۱۳۵ تعزیرات حکومتی

اما براساس گزارشات مردمی، این سامانه با مشکلات جدی روبروست و اغلب گزارشات مردمی توسط این سامانه با اخطار مشابه «کافی نبودن دلایل و مدارک» رد می‌شوند. در این خصوص یکی از مخاطبان فارس با ارسال تصویری از صفحه پیگیری گزارش تخلف خود که در خصوص گران‌فروشی یک نانوایی ثبت کرده بود، نوشت: چه مدارکی باید ارائه کنم تا تعزیرات، به گزارشم رسیدگی کند؟ اینطور قرار است با گرانی‌ها مقابله شود؟

ناصر مدیهی سرپرست گشت‌های مشترک تعزیرات تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اذعان به وجود مشکلات و نواقص در سیستم دریافت گزارش سامانه ۱۳۵، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد از گزارشات در حیطه صلاحیت تعزیرات نیست و بخش از گزارشات نیز در حیطه صلاحیت محلی ما نیست و برخی دیگر مانند اختلافات در خصوص گارانتی محصولات دیجیتال نیاز به کارشناسی و شکایت دارد.

وی افزود: برخی مواقع نیز مردم آدرس دقیق ثبت نمی‌کنند و در خصوص موضوع کلی‌گویی می‌کنند که مثلاً در میدان تره‌بار گوجه را گران ‌ می‌فروشند که این موارد نیز امکان بررسی ندارد؛ لکن تمام این موارد را سایت با عنوان کافی نبودن مدارک رد می‌کند.

سرپرست گشت‌های مشترک تعزیرات تهران در خصوص یکی از اشکالات اساسی سامانه ۱۳۵ گفت: متاسفانه در سامانه ۱۳۵، اگر اعداد با کیبورد فارسی وارد شود، اعداد خوانده نمی‌شوند و برای ما به صورت علامت سوال نمایش داده می‌شوند و در نتیجه ما در این موارد نه آدرس و نه شماره تلفنی برای پیگیری در دست نداریم.

با این توضیحات مشخص شد که سامانه ثبت گزارشات و شکایات تعزیرات با ایرادات جدی روبروست، به نحوی که دلیل رد گزارشات تنها عدم ارائه مدارک لازم اعلام می‌کند و بخش زیادی از گزارشات را نیز به علت تعریف اعداد فارسی در این سامانه، ناقص نمایش می‌دهد و در نتیجه گزارشات غیرقابل بررسی می‌شوند.

مسئول سامانه ۱۳۵: سریعاً اصلاح خواهیم کرد

محمد جلیل‌زاده رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات سازمان تعزیرات تهران در خصوص نقایص فنی سامانه ۱۳۵ اظهار کرد: ما معتقدیم کسی که گزارشی ثبت می‌کند باید پیگیری شود و به نتیجه برسد، اما این دست نقایص متاسفانه در سامانه وجود دارد و ما در واحد رایانه در حال پیگیری برای حل آن‌ها هستیم تا هم اخطارهای متناسب تعبیه شوند و هم اعداد فارسی در سامانه تعریف شود.

وی در خصوص اطلاعات لازم برای ثبت یک گزارش در سامانه ۱۳۵ تعزیرات، گفت: وقتی خریدار یا مصرف‌کننده با قیمتی بالاتر از آنچه در سامانه ۱۲۴، وابسته به وزارت صمت، تعیین شده است، مواجه شود می‌تواند با درج آدرس دقیق واحد صنفی، مبلغ عرضه شده، بیان دقیق موضوع و پرهیز از کلی‌گویی، گزارش تخلف ثبت کند و گزارشات قطعاً توسط سازمان تعزیرات پیگیری خواهد شد.

به گزارش فارس، جلیل‌زاده در انتهای افزود: من صادقانه عرض می‎کنم اگر گزارشی با اطلاعات کامل ثبت شود ولی رد بشود، ایراد از جانب ماست و ما قطعاً این موضوع را اسرع وقت پیگیری و حل خواهیم کرد.

اگرچه مسئولین مرتبط با سامانه ۱۳۵ تعزیرات کشوری با اذعان به نقص‌های این سامانه قول اصلاح هرچه سریع‌تر آن را داده‌اند، با این حال خبرنگار فارس پیگیر رفع نواقص این سامانه خواهد بود تا مردم اطمینان حاصل کنند که با ثبت گزارش تخلف گران‌فروشی در سامانه تعزیرات برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت و گران‌فروشان هیچ حاشیه امنی نخواهند داشت.

انتهای پیام/‌
کد خبر: ۱۳۳۶
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha