IMG-20200913-WA0079
به گزارش تهران پرس، علی خضریان در توضیح نشست عصر (یکشنبه ۲۳ شهریورماه) کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در این جلسه مشکلات سهامداران بازار سرمایه در خصوص کاهش ارزش سهام و سهامداران خرد با حضور اعضای کمیسیون اصل ۹۰، قالیباف اصل رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، معاونان سازمان بورس، کارشناسان حقیقی و حقوقی و تعدادی از صاحب نظران و اساتید دانشگاه بررسی شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ اشاره کرد بازار سرمایه در ماه جاری به دلیل کاهش ارزش سهام، دچار بحران شد و شاهد کوچ سرمایه در سطح وسیع از این بازار بودیم و ادامه این وضعیت ممکن است بازارهای واسطه گری و دلالی تحت تاثیر قرار دهد و رشد تورم را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به وظایفی که بر عهده سازمان بورس است، بسته ای از سوالات که در کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ تهیه شده بود، مطرح و ارائه شد و مقرر شد این سوالات ظرف یک هفته توسط رئیس سازمان بورس به کمیسیون اصل ۹۰ پاسخ داده شود تا بررسی های بعدی صورت گیرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: ضمن اینکه قرار شد سایر اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در صورتی که سوالاتی به صورت مشخص در خصوص طرز کار، رفتار و عملکرد سازمان بورس در برهه و به خصوص اتفاقات اخیر دارند به کمیسیون اصل ۹۰ به صورت مکتوب ارائه کنند تا در بسته تکمیلی کمیته اقتصادی کمیسیون قرار گیرد، از فضای رسانه حسن استفاده را می کنم تا اعلام کنم هر کدام از نمایندگان مجلس و متخصصین حوزه بورس و سرمایه سوال و دیدگاهی دارند که طرح آن می تواند به بررسی بهتر این پرونده کمک کننده باشد، ظرف دو روز آینده ارسال کنند، چرا که این پرونده موضوع ملی بوده و کل جامعه را درگیر کرده است.

خضریان با بیان اینکه در این نشست کارشناسان حقیقی و حقوقی از جمله مرکز پژوهش های مجلس دیدگاه های خود را مطرح و ارائه کردند، گفت: همچنین در این جلسه تاکید شده هدف اقدامات دولت و سازمان بورس باید ایجاد ثبات در بازار سرمایه باشد، بنابراین تاکید شد از اقداماتی که مجددا موجب رشد حبابی بازار می شود اجتناب کنند، این اقدامات شامل اجتناب از برداشت از صندوق توسعه ملی و تعلیق ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید، می شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: از سوی دیگر باید اقداماتی انجام شود که موجب اطمینان در سهامدار خرد شود، در این جلسه راه کارهای کمکی برای فروش سهام به سهامداران خرد مطرح شد تا به جای کسانی که چند صد میلیون تومان سهام خود را می فروشند، سهامداران خرد از این فرصت استفاده کنند، این راه کار تحت عنوان حذف "سرخطی زدن" مطرح شد.

این نماینده مجلس بیان کرد: پیشنهادی در ارتباط با بیمه سبد سرمایه گذاری ارائه و قرار شد دراین خصوص بحث های تکمیلی صورت بگیرد، در این راه کار قواعدی برای سهامدار خرد در نظر گرفته می شود تا ریسک سبد خود را کاهش دهد و در عین حال از بیمه سبد خود بهره ببرد و در صورت افت ارزش سهام خود، بتواند اصل سرمایه خود را حفظ کند.

خضریان در ادامه توضیح داد: همچنین برای عمق بخشی به بازار سرمایه پیشنهاد داده شد تا پروژه های عمرانی و اقتصادی که از بازدهی خوبی برخوردار هستند از جمله سهام شرکت های پتروشیمی در قالب صندوق پروژه در بین سهامداران در بازار سرمایه عرضه شود تا هم نقدینگی بازار را جذب کند و هم عمق بخشی در بازار صورت بگیرد.

وی بیان کرد: در مورد دلایل رشد بازار طی سال جاری بحث هایی صورت گرفت که از این موارد کسری بودجه در سال جاری و افزایش تورم انتظاری در ذهن فعالان بازارهای مالی بود، دلیل دیگر جبران کسری بودجه دولتی از مسیر واگذاری سهام در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس(ETF) بود. از دیگر دلایل افزایش نرخ ارز و همچنین و کاهش نرخ سود بانکی، حمایت های صریح بالاترین مقامات اجرایی و سیاسی کشور از بازار سهام بود. البته در جمع بندی مورد تاکید قرار گرفت که مسئولین نباید در موضوع بازار سرمایه که تخصصی است، صحبت های غیرتخصصی کنند، این نوع صحبت کردن انتظار بازار را بالا می برد.

نماینده مردم تهران درمجلس گفت: افزایش نقدینگی در اقتصاد و مزیت های معامله گری در بازار سهام به عنوان یکی دیگر از دلایل رشد بازار در سال جدید مطرح شد و همچنین از دلایل ریزش بازار در مرداد و شهریور ماه سال جاری بحث شد که یکی از این دلایل ایجاد بی اعتمادی توسط دولت، اختلاف وزارتخانه اقتصاد و وزارت نفت در نوع واگذاری سهام پالایشگاه ها شناسایی شد، برخی عوامل به شدت به سقوط بازار سرمایه دامن زد که مهمترین آن که در جلسه به آن اشاره شد، مطرح شدن طرح گشایش اقتصادی یا همان انتشار اوراق نفتی توسط ریاست جمهوری و ایجاد انتظار عدم نیاز دولت به تامین مالی از طریق واگذاری سهام خرد در بازار سرمایه و انتظار عدم حمایت دولت از بازار سرمایه در میان فعالان مختلف بازار بوده است.

وی ادامه داد: عدم مدیریت در عرضه سهام توسط شخصیت های حقوقی فعال در بازار سرمایه، به عبارتی افزایش عرضه سهام توسط شخصیت های حقوقی سهام از جمله دلایل ریزش بازار سرمایه بوده است. کم اعتمادی فعالان حقوقی در بازار سرمایه نسبت به وعده های مسئولان دولتی، که منجر به کاهش تقاضای سهام و افزایش عرضه سهام شده است، یکی دیگر از دلایلی که زمینه سقوط بازار سرمایه شد. افزایش سریع شناوری سهام عدالت مشمولان مستقیم در بازار سهام، افزایش عرضه سهام در بازار یکی دیگر از دلایل بود. رشد شدید قیمت های سهام طی ماه های گذشته و ذخیره سود کسر شده توسط فعالان بازار که افزایش ارزش سهام در بازار را فراهم کرده است نیز از دیگر موارد اشاره شده بود.

خضریان همچنین اظهار داشت: درباره چند راه کار در جلسه صحبت شد، از جمله تصریح در افشا با اهمیت مثبت شرکت های سرمایه پذیر، فروش مابقی سهام عدالت مشمولان مستقیم به صورت بلوک، تسهیل اجرایی یا مقرراتی به خصوص افزایش سهام خزانه توسط شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه، کنترل فروش و محدودیت شدید در عرضه سهام توسط نهادهای حقوقی بزرگ شرکت های مادر مثل تامین اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، صندوق بازنشستگی، سازمان خصوصی سازی و غیره و الزام آنها به بازارگردانی سهام شرکت های زیر مجموعه مطرح شد. دستور بازارگردانی مورد تایید مسئولان سازمان بورس قرار گرفت و مقرر شد به عنوان یک راهکار روی آن بیشتر کار شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد که همچنان موضوع بورس در کمیسیون اصل ۹۰ در جریان است و امیدواریم با ظرفیت نظارتی مجلس و بررسی طرز کار سازمان بورس و عملکرد آنها طی یکسال گذشته و سیاست گذاری کلان آنها کمک کرد سرمایه مالی مردم که چند وقت اخیر متضرر شدند حفظ شود و زمینه امنیت سرمایه در بازار سرمایه را فراهم کند.


انتهای پیام/*

 
کد خبر: ۱۱۷۶
۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha