محمد-خدابخشی
محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تهران پرس در رابطه با پیشنهاد حسن روحانی از طرح پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف موازی نفتی که بر مبنای این طرح نفت رابا ارز به فروش می رسانند و پس از گذشت ۲ سال به خریداران این امکان را می دهد  با اکتساب درصدی کارمزد نفت را بفروشند و معادل ریالی قیمت جهانی نفت با شمارش ثمن روز ارز دریافت کنند، اظهارداشت: در رابطه با فروش نفت در هفته های اخیر مواردی داشتیم که یک مورد آن به قانون بودجه ۹۹ بند الف تبصره ۵ مربوط می باشد که شرکت های دولتی اوراق ماده را به فروش برسانند .

وی در ادامه، تصریح کرد: شرکت نفت ایران از ظرفیت استفاده کرده و بنا دارد که ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالیاتی را  با توجه به اینکه اوراق سلف از جمله اوراق مالکیت ایران بوده و با توجه به هماهنگی هایی که شرکت نفت ایران با بورس انجام داده است به فروش برساند.

نماینده مردم الیگودرز در رابطه با ایرادات این طرح، بیان کرد: ایرادات طرح را با نمایندگان کمیسیون  برنامه وبودجه و وزیر محترم نفت مطرح کرده و قرار بر این گذاشته شد که اقداماتی صورت گیرد. از جمله اقدامات این بود که اوراق به فروش رسیده مطلقا  برای هزینه های  جاری استفاده نشود و برای طرح هایی که انجام خواهدشد حتما مجوز شورای اقتصاد گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص محتوای طرح گشایش اقتصادی رئیس جمهور ، بیان داشت: منظور این است که یک میلیون بشکه نفت عرضه کرده و پیش فروش کنند ؛ هرنفری هم حق خرید از یک بشکه به بالاتر را دارد. شرایط به گونه ای است که بعد از ۲ سال اوراق به نرخ روز تصفیه شود و اگر قیمت نفت بعد از ۲سال کاهش یافت متناسب با سود ۱۰ درصد پرداخت شود .

خدابخشی ادامه داد: از آن جایی که اعتقاد کارشناسان بر این اساس است که با فروکش کردن کرونا قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت و از سوئی نیز امکان افزایش نرخ دلار بر ریال را خواهیم داشت و این مساله سبب قفل شدن دولت آینده شده و توانایی قدرت مانور را نخواهد داشت.

وی در مورد ایرادات دیگر این طرح، افزود: اگر ۱۰۰هزار میلیارد تومان از پیش فروش نفت داشته باشیم نزدیک ۳۰۰هزار میلیارد تومان دولت بر اساس افزایش دلار بر ریال بدهکار خواهد شد و این موضوع زمین گیر کردن دولت بعدی را در پی خواهد داشت. آقای قالیباف نیز ایراداتی به این طرح وارد نمودند.

 

نماینده مردم الیگودرز در پایان، اشاره کرد: اگر واقعا طرحی گشایش اقتصادی برای مردم داشته باشد، مجلس در کمترین زمان و با شفافیت پیشنهادات دولت را  بدون هیچ مانع و سدی مورد ارزیابی قرار خواهد داد و انتظار می رود که اقای رئیس جمهور این پیشنهادات را از مسیر قانونی خود طی نماید؛ اما از نظر ما این طرح گشایش اقتصادی نیست.
کد خبر: ۱۰۵۴
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha