index01



به گزارش تهران پرس و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصارى مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، روز گذشته در نشست مشترک با ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، با اشاره به آلودگی هوا که بعنوان معضل اساسی شهر تهران مطرح است و خودروها منابع متحرک تولید آلودگى هوا محسوب می شوند، گفت: معاینه فنی خودروها از جایگاه ویژه ای در کاهش آلودگی هوا برخوردار است.


مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با تاکید بر اینکه خودروهای فرسوده و سن فرسودگی آن ها نقش بسیار تاثیرگذاری در افزایش میزان آلودگی هوا دارد، گفت: اداره کل محیط زیست با تمام ظرفیت خود آماده هرگونه همکاری با ستاد معاینه فنی خودرو به ویژه در خصوص فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه است.

مراجعه تنها ٢٠٠ دستگاه موتورسیکلت به معاینه فنى، در سال

در ادامه حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه اجرای معاینه فنی تماماً به صورت مکانیزه انجام می شود که این امر به همراه کنترل دقیق سیستم های نظارتی موجب کاهش میزان تخلفات تاحد بسیار زیادی شده است، گفت: در حال حاضر۱۷ مرکز معاینه فنى خودروهای سبک، ۳ مرکز خودروهای سنگین ، ١٠ خط معاینه فنى موتورسیکلت و ۸ واحد به صورت سیار در شهر تهران فعالیت دارند.


مقدم با تاکید بر الزام قانونى موتورسیکلت ها به انجام معاینه فنى گفت: در حالیکه بیش از ٣ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند، متاسفانه تنها ٢٠٠ دستگاه موتورسکلت در سال براى دریافت معاینه فنى مراجعه میکنند.

۵۱ درصد از تاکسى ها در مراجعه اول مردود می شوند

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه ٢١ درصد از خودروها به دلیل آلایندگى گازهاى خروجى در مراجعه اول معاینه فنى در سال ۹۸ مردود شده اند تصریح کرد: ۸۰ درصد از اتوبوس های شرکت واحد به دلیل نقص فنى و ۵۱ درصد از تاکسی ها نیز به دلیل نقص فنی موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشدند.

به گفته ى مقدم در حالیکه ۵۵ درصد از ۶ هزار دستگاه اتوبوس شهر تهران بالاى ١٠ سال عمر دارند اما تنها ٨ درصد از اتوبوس ها به واسطه ى خروجى گازهاى آلاینده در معاینه فنى مردود می شوند.

مدیر عامل ستاد مرکزى معاینه فنى شهردارى تهران در ادامه با بیان اینکه از ٧٨ هزار تاکسى شهر تهران، ٢۵ درصد بالاى ١٠ سال سن دارند گفت: برآورد ما از مراجعه تاکسى هاى شهر تهران که باید هر ۶ ماه یکبار یا ۳ ماه یکبار به معاینه فنى مراجعه کنند، ١٩۴ هزار مراجعه در سال است این در حالیست که تنها ۴۶ هزار تاکسى در سال گذشته برای دریافت معاینه فنى مراجعه کردند یعنی حدود ۲۵ درصد، و مابقی خارج از تهران گواهی دریافت می کنند که در این خصوص نیازمند حمایت شورای اسلامی شهر تهران به صورت ویژه هستیم تا با بکارگیری سیاست های تشویقی الزام دریافت معاینه فنى تاکسى از شهر تهران مورد تاکید قرار گیرد.


مقدم در پایان به معاینه فنی تست کنار جاده ای بعنوان دیگر اقدام تاثیرگذار این ستاد اشاره نمود که با همکاری پلیس راهور ناجا در حال اجرا است و گفت: ١٠ درصد از کامیون ها فاقد معاینه فنی بوده و ١٨ درصد از آن ها هم به رغم داشتن معاینه فنى آلاینده هستند.

مدیر عامل ستاد مرکزى معاینه فنى بر ضرورت معاینه فنى خودروهاى حمل زباله و نخاله تاکید کرد و گفت: باید در قالب طرحى، بانک اطلاعات خودروهاى حمل زباله و نخاله تهیه و تدوین شود همچنین با همکارى شورای اسلامی شهر تهران، قریب به ٣ هزار دستگاه خودروى حمل زباله ى شهر تهران ملزم به دریافت معاینه فنى شوند.

لازم به ذکر است مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران از مرکز مکانیزه معاینه فنى نیایش بازدید نمود و در جریان روند کار در این مراکز و گزارش سالانه ى معاینه فنى خودروهای شهر تهران قرار گرفت.



کد خبر: ۱۰۷۴
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha