۲۷۳۱۵۶۷
به گزارش تهران پرس به نقل از مهر،

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه) به مناسبت ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی برگزار شد با تبریک سال روز صنعت دفاعی اظهار داشت: صنعت دفاعی درحقیقت پشتوانه و عمق راهبردی کشور و عرصه علم و فناوری پشتوانه برای صنعت دفاعی کشور است.

وی افزود: هرچه ما در صنعت دفاعی داریم مدیون هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و پیشرفت‌های منظم امروز نتیجه این رهنمود هاست.

وزیر دفاع با تاکید بر نقش رسانه گفت: ما با تحولات بسیاری در منطقه روبرو هستیم که ما را با محیطی گذار روبرو کند و هرکس از این تحول جا بماند تأثیر بسیاری می‌پذیرد. رسانه‌ها در این شرایط نقش مهمی دارند زیرا رسانه‌های دشمن تلاش دارند دشمن را به جای دوست نشانده و بر فکر و تصمیم مسئولان و اندیشمندان تأثیر بگذارند، در این شرایط رسانه‌ها در خط مقدم هستند.

امیر خاتمی با اشاره به گسترش گروه‌های تروریستی گفت: در ابتدا رسانه‌های استکبار به گونه‌ای منعکس می‌کردند که گویی این تروریست‌ها برای نجات مردم آمده اند، اما رسانه آزاد نقش مهمی در این میدان داشتند، در حادثه لبنان نیز توقع این است که مشکلات مردم را منعکس کنند همان کاری که ایران کرد اما می‌بینیم که دشمنان به دنبال سو استفاده از این حوادث هستند اما رسانه‌ها این توطئه‌های استکباری را نقش بر آب می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوادث منطقه رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح به خوبی نقش خود را ایفا کردند و امنیت را برای مردم به ارمغان آوردند، همه تلاش دشمن این بود که ما نتوانیم از منابع خود استفاده کنند اما در همین فضا قدرت لازم را برای ایجاد امنیت ایجاد و به دنیا اعلام کنیم که این قدرت برای دفاع از کشور است و رویکرد ما بازدارندگی فعال است و با هر تهدیدی برخورد می‌کنیم همانگونه که با تروریست‌ها برخورد کردیم. استراتژی ما دفاع فعال است.

وزیر دفاع به ویژگی‌های صنعت دفاعی اشاره کرد و گفت: ما بیش از ۹۰ درصد نیازهای دفاعی خود را تأمین می‌کنیم و امروز توانستیم چشم انداز دفاعی را که در ۱۴۰۴ باید قدرت اول علم و فناوری در منطقه باشیم پیش از زمان مقرر محقق کنیم، هیچ تهدیدی و هیچ تحریمی نمی‌تواند این توان دفاعی را از دست ملت ایران خارج کند و این ظرفیت در خدمت مردم و صنعت کشور است و هرکجا اعلام نیاز شود، ما آمادگی داریم همانگونه که در این سال‌ها شاهد بودید در عرصه خودرو سازی، مبارزه با بیماری کرونا و صنعت نفت به کمک آنها رفتیم.

امیر حاتمی درخصوص آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی کشور گفت: دستاوردها فراوان است و ما در ۳۱ مرداد بخشی از آنها را با حضور رئیس‌جمهور رونمایی می‌کنیم که در حوزه موشکی، هوایی، پهپادی و و دریایی تا پایان سال رونمایی می‌شود و بنا بر انتخاب دفتر ریاست‌جمهوری چند دستاورد مهم آن در ۳۱ مرداد رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: همکاری ما با شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی بسیار نزدیک است و آنها درواقع شریک ما و آنها در این افتخارات سهیم هستند. شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها سهمی زیادی در دستاوردهایی دارند که بزودی رونمایی می‌شود.

پس از رفع تحریم تسلیحاتی، سلاح‌هایمان را صادر می‌کنیم

وزیر دفاع درباره برنامه‌های وزارت دفاع بعد از پایان تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه، گفت: ما با محدودیت‌های بسیاری روبرو بودیم اما تحریم نبودیم و اگر می‌خواستیم خرید یا فروش تسلیحات داشته باشیم باید از شورای امنیت اجازه می‌گرفتیم و آنها به دروغ می‌گفتند که می‌خواهند تحریم‌ها را تمدید کنند زیرا تحریمی نبود اما شاهد بودیم که چه شکستی خوردند و نتوانستند کشورها را با خود همراه کنند.

وی ادامه داد: تحریم برای ما محدودیت ایجاد نکرده و همه این پیشرفت‌ها در شرایط تحریم و محدودیت‌ها به وجود آمده است. ما سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های دنیا برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود و فروش و صادرات تسلیحات بعد از رفع محدودیت‌ها استفاده کنیم.

وزیر دفاع با اشاره به افتتاح خط تولید و ارتقا تانک در لرستان گفت: با این اقدام، تانک‌های موجود نیروهای مسلح ارتقا پیدا کرده و به کلاس تانک کرار ارتقا می‌یابد.

امیر حاتمی در خصوص توافق امارات و رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم جنایتکار کودک کش و شر به تمام معنا است و هر کجا حضور پیدا کرده جز شر برجا نگذاشته است، این اقدام خیانت به فلسطین است و اگر بخواهند پای آنها را در منطقه باز کنند بدانند که این شر دامن آنها را خواهد گرفت.

وی افزود: رژیم صهیونیستی تاکنون موفقیتی نداشته و در همه عرصه‌ها شکست خورده است.

وزیر دفاع مردم لبنان را دوست ایران دانست و گفت: ما در زمانی اعلام آمادگی کردیم که با توجه به توان دفاعی کشور می‌توانیم نیاز آنها به تسلیحات را تأمین کنیم البته این آمادگی برای سایر کشورها که تابع قوانین بین‌الملل هستند نیز وجود دارد تا ما بتوانیم نیاز آنها را تأمین کنیم.

امیر حاتمی شکست آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران را یکی از نشانه‌های ضعف این رژیم دانست و گفت: این اتفاق نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها باید منطقه را ترک کنند.

وی درباره اقدامات وزارت دفاع برای تقویت مرزبانی کشور گفت: یکی از برنامه‌های ما در وزارت دفاع تقویت مرزبانی است و معمولاً در سال‌های اخیر یک برنامه تحویل و در سال ۹۷ یک رشد دو برابری در تجهیز مرزبانی داشتیم و سال‌های بعد نیز هم به همین شکل ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم تا نیروی انتظامی بتواند تجهیزات خود را به روز کند. در این خصوص اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

برنامه فضایی ایران دائمی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر پیرامون فعالیت فضایی وزارت دفاع، گفت: برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران یک برنامه دائمی است و چند مرحله پشت سر گذاشته و چند مرحله هم پیش رو دارد. نیازهای کشور محموله‌های سنگین‌تری است که بالای ۱۰۰ کیلوگرم است و در مرحله بعدی مدارهای بالاتری و محموله‌های سنگین‌تری است که برای آن ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح را داریم.

امیرحاتمی با بیان اینکه ماهواره‌بر سیمرغ هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، گفت: در پرتاب بعدی اگر مشکل جدیدی ایجاد نشود فکر می‌کنم به موفقیت برسیم. ماهواره‌بر ذوالجناح از نظر شکل و اندازه شبیه ماهواره‌بر سیمرغ است اما سوخت جامد است که می‌تواند از پرتابگر سیار پرتاب شود، فکر می‌کنم امسال از هر دوی این ماهواره‌برها پرتاب داشته باشیم؛ البته پرتاب تحقیقاتی است. ماهواره‌بر قاصد نیروی هوافضای سپاه هم برای محموله‌های کوچک‌تر که شبیه سفیر البته متفاوت‌تر از سفیر است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وزیر دفاع همچنین گفت: برای وزن‌های ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم ماهواره‌بر «سریر» را داریم و البته برای مدارهای بالاتر یعنی مدار ۳۶ هزار کیلومتر هم ماهواره‌بر سروش -۱ و سروش -۲ و همچنین بلوک‌های انتقال مداری را خواهیم داشت.

بعد از کرونا با چین و روسیه رزمایش مشترک داریم

امیر حاتمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره رزمایش مرکب با روسیه و چین و اینکه آیا اینگونه رزمایش‌ها را در آینده نزدیک با سایر کشورها خواهیم داشت و اینکه رزمایش سال گذشته با روسیه و چین امسال نیز تکرار خواهد شد؟ گفت: برگزاری رزمایش کار مرسوم نیروهای مسلح است. سال گذشته با روسیه و چین رزمایش داشتیم. این تعاملات بین ما وجود دارد اما با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری رزمایش‌ها تابع شرایط و پروتکل‌های مختلف بهداشتی است اما بعد از کرونا قطعاً همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

وی درباره اقدامات وزارت دفاع برای مقابله با ویروس کرونا گفت: وزارت دفاع به سرعت بعد از شیوع کرونا به مقابله پیوست و به تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک و تجهیزات پزشکی پرداخت، این در حالی بود که ما مأموریت‌های خود را باید انجام می‌دادیم.

وزیر دفاع گفت: وزارت دفاع با همکاری وزارت بهداشت و درمان اقدامات بسیار خوبی در تولید واکسن داشته و واکسن مراحل تست حیوانی را پشت سر گذاشته است و این‌ها نشان می‌دهد پیشرفت‌های خوبی رخ داده است.

قصد تولید خودرو نداریم / به خودروسازان کمک می‌کنیم

امیر حاتمی درباره اقدامات وزارت دفاع در کمک به خودرو سازان گفت: خودروسازی یک صنعت راهبردی است زیرا به تأمین نیازهای کشور مرتبط است به همین جهت با آغاز تحریم‌ها خودرو سازان خارجی کشور را ترک می‌کنند به همین دلیل بنا بر تصویب دولت در جاهایی که نیاز داشته و اعلام کردند ما اعلام آمادگی کردیم و حدود ۴۰ قطعه‌ای که نیاز داشتند را تأمین کردیم، فناوری از ماست اما تولید در بخش خصوصی صورت می‌گیرد. ما بنایی برای تولید خودرو نداریم اما به آنها در تأمین فناوری کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به بازگشایی فروشگاه اتکا در ونزوئلا گفت: این کشور ضد استکبار و در عین حال کشوری غنی و توانمند است. هردو کشور ایران و ونزوئلا تحریم هستند پس همکاری ما طبیعی است. آنها درخواست همکاری در بخش ارائه محصولات داشتند و این کار توسط اتکا که یک نهاد عمومی است صورت گرفت و این همکاری‌ها ان شاءالله ادامه خواهد داشت.

وزیر دفاع درباره تحویل محصولات دفاعی به یگان‌ها گفت: برخی محصولات مراحل را به سرعت طی می‌کنند مانند جنگنده کوثر که خط تولید آن راه‌اندازی و تحویل داده شد که به نوعی پاسخی به یاوه گویی های دشمنان بود، اما برخی دیگر از محصولات مراحل را با سرعت کمتری طی می‌کنند اما حدود ۷۵ درصد تولیدات در خط تولید قرار گرفته و تحویل نیروها قرار می‌گیرند.

امیر حاتمی گفت: در حوزه موشک‌های کروز حرکت کشور بسیار خوب بوده و کروز دریایی، زمین به زمین، هوا به زمین، سطح به سطح و زیر سطح به سطح موشک داریم. اتفاقات بسیار خوبی افتاده و یکی از محصولاتی که برای روز صنعت دفاعی انتخاب شده موشک کروز است که اگر انتخاب شود در جریان قابلیت‌های آن قرار خواهید گرفت.

امیر حاتمی درباره برنامه وزارت دفاع برای کمک به بازنشستگان نیروهای مسلح گفت: این یکی از مأموریت‌های مغفول وزارت دفاع بوده که بسیار مهم است. در حوزه‌های مختلف به این عزیزان خدمات می‌دهیم که یکی از این خدمات در حوزه درمانی است. از جمله خدماتی که خوب و شایسته ارائه می‌شود، خدمات درمانی نیروهای مسلح است و در این حوزه پوشش کامل بیمه‌ای داریم.

امیر حاتمی افزود: در سه سال گذشته حقوق بازنشستگان صددرصد افزایش یافته است و با توجه به وضعیت اقتصادی می‌دانیم این عزیزان در مضیقه هستند، ولی این رقم نیز رقم مورد توجهی بوده است. افزایش صددرصدی نیز برای همسان سازی ومتناسب سازی حقوق بوده است. در حوزه معیشت هم خدماتی می‌دهیم که در این حوزه مجلس و دولت خدمات مناسبی را ارائه می‌کنند و سعی می‌کنیم با تخفیفات اتکا و طرح حکمت کمک کنیم.

وی درباره تحقق وظایف وزارت دفاع نیز اظهار کرد: راجع به صنعت دفاعی باید بگوییم چه بوده است و در چند سال گذشته برنامه‌های بلند پروازانه را اجرا کنیم، خواسته‌ها ونیازهای نیروهای دفاعی را باکیفیت وتا ۹۰ درصد تأمین می‌کنیم و چشم انداز صنعت دفاعی را تأمین می‌کنیم و همچنین باید به خزانه علم و دانشمندانی می‌رسیدیم که این هم فراهم شده و باید به کشور با این ظرفیت‌ها کمک می‌کردیم که این هم محقق شده است.

امیرحاتمی درباره اقدامات وزارت دفاع برای تأمین مسکن نیروهای مسلح نیز گفت: تأمین مسکن از دغدغه‌های ماست، برنامه ۱۰۰ هزار مسکن که حدود یک‌سوم نیاز نیروهای مسلح است، و زمین‌های این طرح شناسایی و تقسیم‌کار شده و بخشی از کارها شروع و برنامه یک ساله بوده و با قدری بوروکراسی که هست با قدری تأخیر این برنامه محقق خواهد شد.
کد خبر: ۹۸۲
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha