index02
به گزارش تهران پرس و به نقل از روابط عمومی برج میلاد، جشنواره بین المللی فیلم‌های کوتاه موبایلی با موضوع " یک دقیقه قرنطینه" به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، برج میلاد و همراهی جمعی از هنرمندان و سینماگران همزمان با شیوع گسترده "کووید ۱۹ "و ماندن بسیاری از شهروندان در منازلشان از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شد و پس از استقبال گسترده ایرانیان در داخل و خارج از کشور، مراسم اختتامیه آن عصر روز گذشته (چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه) بصورت آن لاین در سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد با حضور هیئت داوران، اعضای دبیرخانه، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مدیرعامل برج میلاد با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کلیپی کوتاه از معرفی برج میلاد و همچنین مستندهایی از نحوه دریافت آثار، انتخاب و داوری آثار برگزار شد.

سپس غلامحسین شاه علی دبیر جشنواره روی سن حضور پیدا کرد و درباره نحوه انتخاب و داوری آثار توضیحاتی را ارائه کرد.

وی گفت: این جشنواره با هدف به اشتراک گذاشتن تجربیات مردم جهان در طول دوران قرنطینه برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹، راه اندازی شده است تا مردم از قاب دوربین‌های خود، تجربه های شیرین، تلخ، دلتنگی، بیکاری، شادی و امید و حتی مرگ را به تصویر بکشند.

بگفته دبیر این جشنواره، به رغم تصوراولیه ما، استقبال شرکت کنندگان از این جشنواره بسیار خوب بود و دبیرخانه جشنواره ۳۶۰فیلم یک دقیقه ای را دریافت کرد که در نهایت هیئت انتخاب، ۷۶ اثر را شایسته داوری دانستند. با وجود مشکلات بسیار در شرایط خاص کشور، هیات داوران با سختی های بسیار آثار را داوری کردند تا در نهایت این جشنواره بعنوان یک اقدام فرهنگی و همراهی با کادر پزشکی و تقدیر از آنها در تاریخ فرهنگی کشور ثبت شود.

جوادی یگانه، جشنواره یک دقیقه قرنطینه را به مدافعان سلامت کشور تقدیم کرد

همچنین مدیرعامل برج میلاد ضمن تقدیر از تمامی برگزارکنندگان نخستین جشنواره بین المللی فیلم "یک دقیقه قرنطینه" گفت: این جشنواره فرصتی برای پیوند میان همه ملت ها و همچنین تقدیر از مدافعان سلامت بود که در این ایام سخت از جان خود گذشته تا جان هم وطنی را نجات دهند. در این میان جمعی از کادر پزشکی ایران نیز شهید مدافع سلامت شدند و این جشنواره تنها یک حرکت کوچک برای تقدیر از تلاش های همه آنها و همه ملت ایران است.

وی با تقدیر از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: اگر امروز مفتخر به برگزاری این جشنواره از سوی شهرداری تهران هستیم، به دلیل تلاش های جناب آقای گلپایگانی معاون محترم شهرسازی و معماری است که به همت ایشان این جشنواره در کارنامه کاری برج میلاد و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ثبت شد.

توسل همچنین از همراهی بسیار گسترده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدرضا جوادی یگانه تقدیر کرد و سپس پیام معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران را برای حاضران قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است:

شرکت برج میلاد تهران در راستای رسالت فرهنگی و اجتماعی خود و همپای مدافعین سلامت در جهت برداشتن گامی هر چند کوچک، اقدام به برگزاری جشنواره ای فرهنگی هنری با موضوع "یک دقیقه قرنطینه" نمود. این جشنواره که با حمایت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و همراهی موسسه فرهنگی – هنری خوش نگار برگزار گردید، توانست به عنوان یک حرکت فراگیر هنرمندان و خانواده های علاقه مندان به سلامت جامعه را از سراسر کشور و خارج از مرزها برانگیزد تا در قالب یک اتفاق فرهنگی در یک فیلم کوتاه حال و هوای خود را در ایام کرونا و دوران قرنطینه خانگی بتصویر بکشند و تصویر فداکاران عرصه سلامت را عرضه نمایند. در آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره که بیش از ۳۵۰ اثر داخلی و خارجی است در بخش آماتور و حرفه ای از نقاط دور و نزدیک ارسال شده بود، بارقه هایی از نور و امید، مقاوت و ایثار ، توکل و زندگی در شرایط خاص به تصویر کشیده شده بود.

این جشنواره که امروز شاهد برگزاری مراسم اختتامیه آن هستیم تجربه نویی بود از یک حرکت فرهنگی –هنری مردمی که ماحصل تلاش دست اندرکاران و اساتید فن

ضمن سپاس از همه همراهان و قدردانی از شرکت کنندگان و فیلمسازان عزیز، این جشنواره را بعنوان برگ سبزی تقدیم می کنیم به مردم همیشه مقاوم و صبور ایران به ویژه مدافعان جان بر کف سلامت که عاشقانه و فداکارانه، برای سلامت فرزندان ،پدران و مادران این مرز و بوم سلامت خود را در طبق اخلاص گذاشته اند.

رضا بنفشه خواه از دیگر هنرمندان حاضر در این جشنواره بود که بعنوان رئیس هیات داوران جشنواره بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

"متن بیانیه به شرح ذیل است:

به نام حضرت دوست

برای همه ما غیرقابل تصور بود که در این عصر با توجه به پیشرفت علم همچنان بیماری ای بتواند تا این حد فراگیر، انسانها را در سراسر نقاط جهان درگیر خویش سازد.

طبعا زیستن در این شرایط جدید بحران ها و ترسهای خاص خود را برای بشر به همراه دارد و جنس زندگی او را متفاوت میسازد و این مهم میتواند سرآغاز تحولی تازه در نگرش انسان به محیط پیرامون خود باشد.

جشنواره بین المللی یک دقیقه قرنطینه در جهت یافتن این زاویه دیدهای متفاوت پدید آمد تا ضمن رصد کردن روزگار انسان در ایام قرنطینه، بتواند قدری از دلمشغولی ها، دردها، ترسها و... بکاهد. وشاید این اتفاق فرهنگی هنری به نوعی قدرشناسی از تلاشهای بی وقفه کادر پزشکی و درمان و مردمی باشد که درخانه ماندند تا زنجیره این ویروس خطرناک را قطع کنند .

هیئت داوران جشنواره ضمن عرض سپاس از مشارکت فراگیر مردم که فارغ از مرزهای جغرافیایی، نژادی،مذهبی، در این حرکت همراه ما بودند؛ باید به عرض برساند که ما نیز در این شرایط ناچار به رعایت فاصله اجتماعی و ماندن در قرنطینه بودیم در نتیجه داوری ها به صورت فردی و در نهایت با تماس تصویری به جمع بندی رسید.و البته ذکر این نکته ضروری است که در داوری آثار به فیلمهایی برخوردیم که بلحاظ فنی و محتوایی قابل قبول بودند ولی متاسفانه بدلیل مغایرت با آیین نامه جشنواره بلحاظ موضوعی و مفاد تعریف شده دبیرخانه از لیست انتخاب خارج شدند.

امید آن داریم که به مدد کادر درمان، لطف الهی و رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط مردم، روز به روز به پایان حضور مهمان ناخوانده ی زمین نزدیک تر شده و نفسی بی ترس و بدون ماسک بکشیم.

مرداد ۹۹

با احترام؛هیات داوران نخستین جشنواره بین المللی فیلم موبایلی یک دقیقه قرنطینه

رضا بنفشه خواه،سعید سلطانی،وحید موساییان،غلامحسین شاه علی،سیروس کهوری نزاد،آزیتا موگویی،ساغر خواجه امیری

در ادامه این مراسم عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز ضمن تقدیر از همه برگزار کنندگان جشنواره گفت: برای یک دقیقه قرنطینه می خواهم از واژه هایی که در زبان فارسی وجود دارد، وام بگیرم واژه هایی همچون درنگ، لحظه، گاه. واژه هایی که در ادبیات شعر و عرفان فارسی با مفاهیم عمیقی گره خورده است.

وی ادامه داد: هنگامیکه آلبوم خاطرات را ورق می زنیم با دیدن یک عکس، به یک دنیا خاطره می رویم، امیدوارم این لحظه ها و درنگ ها که ثبت می شوند، جزء خاطرات بشر قرار بگیرد و دیگر هیچ وقت تکرار نشود. خاطراتی که باعث شد جمعی از عزیزان و هم وطنان خود را از دست بدهیم، خاطراتی که یادآور روز های تلخ و سخت برای ایرانیان است؛ چرا که بسیاری از فرزندان بی مادر شده، بسیاری از پدران فرزندان خود را از دست دادند، بسیاری از خانه ها بدون نان آور شدند و چه چیز از این تلخ تر است؟!

بگفته گلپایگانی امیدارم این جشنواره ثبت خاطرات تلخ ما باشد که دیگر تکرار نمی شوند.

سپس برگزیدگان این جشنواره در بخش های حرفه ای، آماتور و بین الملل معرفی شدند که به شرح ذیل است:

بخش بین الملل : نفر اول ساناز چوپانی از مونترال کانادا، نفردوم محفوظ تاجیک از افغانستان و نفر سوم حبیب الله محمدی از کابل برگزیده شدند.

همچنین شیوا صالح پور از ایتالیا و مرتضی کازرانی از ترکیه شایسته تقدیر از سوی هیات داوران شدند.

بخش حرفه ای :

حمید شیرمردی،کاظم کامور بخشایش،سعید نجاتی به ترتیب نفرات اول تا سوم در بخش ویژه، بابک ناهیدی،محمد سامی تحصیلداری

علی سهرابی به ترتیب نفرات اول تا سوم بخش حرفه ای معرفی شدند. همچین جمشید فرجوند،محمد امین کمالی، دانیال خرمی پور نیز شایسته تقدیر در این بخش شدند.

بخش آماتور:

علی اصغر فیض اللهی،الهام زارعی، مریم آرامش به ترتیب نفرات اول تا سوم ویژه این بخش، داوود قدسی،احسان امیری و علی متولی نفرات اول تا سوم بخش آماتور معرفی شدند.

همچنین هیات داوران، مهرداد کلهر، مرضیه خواجه کولکی و بام سلامت پنج را شایسته تقدیر دانست.

سکوت به احترام خسرو سینایی

در پایان این مراسم مجری از حاضران در سالن و همچنین تماشاگران آن لاین برنامه خواست به یاد و نام کارگردان بزرگ سینمای ایران "خسرو سینایی" به پا خواسته و یک دقیقه سکوت کنند.
کد خبر: ۹۴۰
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha