index03



به گزارش تهران پرس و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 16 تهران، حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، در بازدید از پروژه های محلی منطقه 16 ضمن تقدیر از اقدامات این منطقه برای توجه به خواسته های مردم اظهار داشت: خوشبختانه حرکت های خوبی برای اجرای این پروژه ها در سطح منطقه آغاز شده و با توجه به قوام هویت محله ای در منطقه 16 باید اجرای پروژه های محلی به تقویت حس تعلق به محله منجر شود.

وی با اشاره به گفتمان سازی شهرداری تهران برای پرداختن به پروژه های محلی مورد نیاز مردم در کنار پروژه های کلان شهری، خاطرنشان ساخت: محله محوری بیش از یک دهه اخیر به عنوان رویکردهای مدیریت شهری مطرح شده اما هیچ گاه به مکانیزم های عملیاتی مانند بودجه، برنامه، سیستم نظارت بر اقدامات با معیارهای قابل سنجش متصل نشده بود. اما اکنون این گفتمان از مرحله آکادمیک و نظری خارج شده و با توجه به نظر مساعد شهردار تهران و اتفاق نظر ایجاد شده در مدیریت شهری و همچنین تصویب بودجه مشخص، پروژه های محلی در یک مسیر مشخص قرار گرفته اند و در طی دو سال واقعیت خواهند یافت.


معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سال 99 تحول قابل توجهی در محله های پایتخت رخ می دهد، اذعان داشت: همواره ایده های نو و اقدامات جدید شهرداری تهران در کشور الگوساز بوده است. بنابراین پیش بینی می کنم ظرف یکسال آینده، اجرای پروژه های محلی در بسیاری از شهرها تسری خواهد یافت و پرداختن عملی به خواست و نیاز واقعی مردم را از سوی شهرداری ها شاهد خواهیم بود.

مظاهریان، سطوح سه گانه برنامه ریزی شهرداری تهران را برنامه ریزی برای شهر تهران، مناطق و محلات عنوان کرد و افزود: مفتخریم که شهرداری تهران بر اساس برنامه پیش می رود و با وجود تلاطمات و محدودیت های ناشی از وضعیت کنونی جامعه و کاهش درآمدهای شهری، با نگاه واقع گرایانه، انتظارات مدنظر را برآورده سازد.

وی، افزایش کیفیت زندگی شهروندان در محله ها، دریافت نظرات مردم درباره پروژه ها و جلب مشارکت شهروندان را از جمله خصلت های عمومی پروژه های محلی برشمرد وگفت: در دستورالعمل شهردار تهران نیز با شفافیت قید شده که پروژه های نگهداشت و اقدامات روزمره شهری جزو پروژه های محلی نیست بلکه پروژه محلی باید کیفیت زندگی در محله را برای مردم آن محله ارتقاء بخشد.


به گفته مظاهریان، با اجرای پروژه های محلی بخشی از خدماتی که در سطح محله وجود ندارد برای شهروندان فراهم می شود. همچنین ارتقای کیفیت فضاها، پاتوق ها و فضاهای ورزشی صورت می گیرد تا عدالت در توزیع خدمات در محلات شهر ارتقاء یابد.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، مشارکت مردم را جزو لاینفک اجرای پروژه های محلی در شهر تهران دانست و افزود: باید نظر مردم برای نوع، سطح و اولویت بندی پروژه ها دریافت شود. به گونه ای که باید تایید شهروندان در فرایند اجرای پروژه ها تعریف شود.


وی بر لزوم کسب نظر مشورتی شورایاران در پروژه های محلی تاکید کرد و گفت: به باور مدیریت شهری، نظر مردم تعیین کننده است و زمانی که قرار است پروژه ها برای آسایش مردم محله اجرا شود ملزم به دریافت نظرات آنان هستیم. شهرداری های مناطق باید قبل از ورود به فاز عملیاتی، گزینه های مختلف پیشنهادی را به مردم اعلام کرده و از طریق شورایاری ها به عنوان نمایندگان مردم یا با ارتباط مستقیم با مردم مطرح کنند. بنابراین باید قبل از اجرای پروژه ها نظرات شورایاران به عنوان بخش مهمی از پروژه را دریافت کرده باشیم.

مظاهریان، «مردم محوری» را یکی از معیارهای سنجش پروژه های محلی دانست و افزود: تفاوت این پروژه ها با سایر پروژه های عمرانی در میزان ریالی بودجه و یا نوع فعالیت عمرانی آن نیست. بلکه برقراری ارتباط مستقیم با شهروندان محله، دریافت نظرات و شنیدن صدای آنان و اجرای آن در راستای پاسخ به نیاز مردم، فراهم سازی آسایش و آرامش آنان و کاهش معضلات محلی و درنهایت تحقق شعار «تهران شهری برای همه» است.

وی تصریح کرد: زمانی که مردم از سوی مدیریت شهری به همکاری و مشارکت دعوت می شوند؛ بدون شک با اشتیاق با تسهیلگران محلی همراهی خواهند کرد.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران یادآور شد: به نظر می رسد برای هماهنگی بیشتر صف و ستاد باید کارگاه های آموزشی نیز در موضوع توسعه محلی،پروژه های محلی متناسب با پروژه های محل برگزار شود.






مظاهریان، ایفای نقش میانجی و واسطه گری دفاتر توسعه محله ای برای ایجاد ارتباط مناسب بین مردم و مدیریت شهری را خواستار شد و افزود: دامنه افراد ذینفع در پروژه های محلی بسیار گسترده است و از نوجوانان، جوانان، زنان خانه دار، دانشجویان، کارگران و اصناف مختلف را در برمی گیرد. بنابراین باید به تناسب پروژه ها ضمن دریافت نظرات این افراد، تمام تلاش ها برای عملیاتی ساختن پیشنهادها به کار گرفته شود.

پیمان پورنصر شهردار منطقه 16 نیز در خصوص عملکرد تعدادی از معاونت های منطقه که با هدف توجه و بهره گیری از پتانسیل درونی منطقه و ارتقای کیفی عملکرد کارکنان برنامه ریزی و اجرایی شده است؛ گزارشی ارائه داد و پروژه های منطقه اعم از مجموعه ورزشی شهدای گمنام ، احداث و تکمیل موزه محلی نازی آباد، فاز دوم مجموعه شهربانو، احداث ساختمان درمانگاه منطقه 16، مرمت و بازسازی کامل 15 زمین ورزشی روباز، تکمیل و احداث نخستین آکادمی تخصصی فوتبال و ... را به طور کامل معرفی کرد.

وی اظهار داشت: این 30 پروژه در مقیاس محله که به بهره برداری می رسد از تدابیر شهردار محترم تهران بوده و با توجه به اعتبارات گذشته تعریف شده است، تمام این پروژه ها همان طور که مستنداتش موجود است ماحصل نظرات دفاتر توسعه محلی و اعضای شورایاری است و اولویت مدیریت شهری منطقه ، یعنی جلب رضایت شهروندان از درب منزل، برنامه ریزی شده است.

وی به تشریح اهداف و ویژگی های پروژه های این منطقه که با محوریت توجه به ظرفیت های منطقه، توجه به سرمایه های انسانی و حضور تعداد زیادی از مفاخر و مشاهیر در منطقه ، ارتقای کیفی محله، توجه به اهمیت فرهنگ ، تسهیلگری و... پرداخت.

لازم به ذکر است؛ حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در مراسم بهره برداری از پروژه های محله محور منطقه 16 با همراهی پیمان پورنصر شهردار منطقه 16 و تعدادی از مدیران شهری از پروژه های محلی این منطقه شامل موزه محلی نازی آباد، پاتوق ده متری دوم و مجموعه ورزشی شهدای گمنام جوادیه، پاتوق اطلس، پروژه های بازسازی پله های گودآذری، آکادمی فوتبال میثاق، بهسازی فلکه دوم خزانه و معابر ضربعلی زاده، ترمیم و بازسازی چمن های مصنوعی (زمین فلاحتی و بهمن) و احداث ساختمان شهربانو بازدید به عمل آوردند.


کد خبر: ۸۲۳
۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha