3493548
دکتر معصومه رشاد دارای دکتری تخصصی روابط بین الملل، کارشناس مسائل بین الملل، عصو هئیت علمی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع ارشد و دکتری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تهران پرس در رابطه با طلب چند میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی،اظهارداشت: پرداخت بدهی کره جنوبی که از مشتریان نفت جمهوری اسلامی ایران بوده است پس از اعمال تحریم های یکجانبه ایالات متحده امریکا علیه نظام بانکی و صادرات نفت در سال ۱۳۹۷ اتخاذ گردید با رویکرد جدیدی دنبال گردید.در واقع کره‌جنوبی که روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی ایران تهیه می نمود به دنبال جایگزین کردن کشور دیگری جهت تأمین نفت و منابع انرژی خود تلاش می نمود .در این میان رویکرد هژمونی آمریکا منجر گردید که امروز ه ایالات متحده امریکا به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت‌ شل به کره جنوبی قلمداد می شود.

وی در ادامه، تصریح کرد: با توجه به بدهی  ۹ میلیارد دلار کره جنوبی به جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا در جهت تامین اهداف سلطه طلبانه خود سعی نموده است که در قالب رویکرد رئالیستی راهبردهایی در جهت اهداف منافع جویانه خود در تضعیف مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران حرکت می نماید. البته باید این نکته را به عنوان نقطه محوری ایالات متحده امریکا درتحریکات کشورهای منطقه آسیا نسبت به مواضع ایران نمایید.

حال باید به این سوال پاسخ دهیم آیا استناد به تحریم های ایالات متحده امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ملاک عمل مناسبی از سوی کره جنوبی و سایر کشورها نسبت به پرداخت بدهی ها به ایران می باشد؟ ودر واقع حقوق بین الملل این قسم از تعهدات دولتها نسبت به یکدیگر در قواعد بین المللی چگونه اما می گردد؟ویا اینکه حقوق بین الملل منافی با رویکردهای تعارض آمیز کشورها وبه ویژه آمریکا می باشد یا همانند موضوعات دیگر منافع آمریکا را در نظر قرار خواهد گرفت.

این مقام ارشد علمی، بیان داشت: در واقع زمانی دولتها نسبت به پرداخت بدهی های خود به یکدیگر به صورت نقدی ویا غیر نقدی آنها را پرداخت نمایند می توانند وقفه ای داشته باشند که بایک موانع طبیعی یا بلا یایی غیر پیش بینی و جنگ که به قاعده فورس ماژور معروف می باشد دچار شوند. حال باید دید کره جنوبی که در قاعده حقوق بین الملل به تعاملات و معاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران پرداخته است به چه دلایلی از پرداخت بدهی خود به ایران سر زده است .وچگونه در قالب رویکرد سیاسی معاملاتی اقتصادی خود را نقض می نماید.

رشاد در رابطه با اهداف و نشانه های عدم پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران، افزود: حال اگر بحث تحریم های یکجانبه آمریکا در نظام بانکی و صادرات نفت علیه ایران  در پاسخ غیر منطقی کره جنوبی به ایران در عدم پرداخت بدهی را بررسی نماییم خواهیم دید که در این عدم پرداخت بدهی اهداف ونشانه های سلطه طلبانه و منفعت جویانه آمریکا در تعاملات گسترده اش با کره جنوبی در جهت فشار آوردن بر پیکره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران می باشد ودر واقع وعده های دولت کره جنوبی به جمهوری اسلامی ایران در پرداخت بدهی نوعی ابطال پذیری در زمان می باشد که کره جنوبی خود را وارد این چنین رویکردی نموده است. جالب اینکه نه عوامل طبیعی ونه عوامل داخلی کره جنوبی و مسئولان این کشور را از پرداخت بدهی به ایران ساقط کرده است بلکه مهمترین عامل تعامل کره جنوبی ووعدهای ایالات متحده امریکا به کره جنوبی در منطقه آسیا برای تعاملات هر چه گسترده تر در مقابل رقیب اقتصادیش چین می باشد.


  • عضو هییت علمی دانشگاه آزاداسلامی،  گفت: بنا بر بررسی های صورت پذیرفته آمریکا هدفش از ایجاد تنش در میان کشورهای آسیایی بایکدیگر حول محور رئالیستی می باشد که در قالب این شعار که دشمن دشمن ما دوست ما خواهد بود .کره جنوبی را درعدم پرداخت بدهی هایش مورد تایید قرار میدهد.

    در واقع عدم پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران در قالب رویکرد داخلی این کشور نمی باشد بلکه حاصل تصمیم گیرندگان فرامنطقه ای و سلطه هژمونی ایالات متحده آمریکا در قالب تحریم های یک جانبه می باشد.که در شرایط کنونی مطمئنا تصمیماتی در این خصوص از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ خواهد گردید با واکنشها در مجامع بین المللی را نسبت به سیاستهای آمریکا اعمال خواهد گردید.

کد خبر: ۷۶۷
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha