رشاد ، گفت: ایالت های متحده امریکا حرکت های تهاجمی خود را بار دیگر در قالب تحریم نیروی انتظامی بار دیگر به نمایش گذاشته است.
 

 

دکتر معصومه رشاد عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و مدرس دانشگاه در مقطع ارشد و دکتری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تهران پرس در رابطه با تحریم نیروی انتظامی توسط امریکا ، اظهارداشت: در وضعیت کنونی دولت ترامپ که با مشکلات متعددی در ماه‌های اخیر با آنها روبرو می باشد حاکی از این نکته می باشد، که ایالات متحده امریکا حرکتهای تهاجمی خود را در قالب تحریم هاباردیگر به نمایش گذاشته است .
این مقام ارشد علمی، ادامه داد: در قالب رویکرد رئالیستی حفظ قدرت و افزایش قدرت و مانور قدرت از محورهای اساسی می باشد. بنابراین تحریم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب این رویکرد معنای یافته است. باید توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران با ترفندهای روسای جمهور ایالات متحده امریکا و باحرکت های جهت دار آنها را در جهت تامین و تداوم منافع ملی و اهداف سلطه طلبی و هژمونی مونیک ایالات متحده امریکا آشنا می باشند از حرکت های صورت گرفته می توانیم به بیانیه مایک پمپئو درباره تحریم وزیر کشورمان اشاره نماییم.
وی در رابطه با الگوهای رفتاری ایالات متحده امریکا بار دیگر سیاست‌های رئالیسم تهاجمی را در قالب استراتژی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین نموده است، گفت: در قالب رویکرد رئالیسم تهاجمی قدرت و امنیت مطلق از محورهای اساسی دولت ها و ساختارهای استراتژیکی آنها می باشد دونالد ترامپ بار دیگر از این رویکرد بهره گرفته و در جهت دستیابی به قدرت و امنیت مطلق در نظام بین الملل و به ویژه در منطقه غرب آسیا و جمهوری اسلامی ایران به تحریم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید در تحلیل رفتار رئالیستی ترامپ دو سناریو مطرح می باشد که هر یک از این سناریوها در قالب یک استراتژی معنا می یابد در قالب این رویکرد ایالات متحده امریکا می توانند گامهای محکمتری در جهت منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران در سطح نظام بین الملل و منطقه خاورمیانه بردارد.
رشاد، بیان داشت: سناریوی اول از تحریم نیروی انتظامی که حافظ امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران می باشد تحریک افکار عمومی و نشان دادن ضعف نیروی انتظامی که خود معنای امنیت می باشد و حال اینکه این تبلور امنیت خود ناامنی می باشد در واقع این سناریو از استراتژی جوجیتسویی بهره گرفته است در این استراتژی امریکا سعی می کند از نیروی حریف برای ضربه زدن به خود دولت ها استفاده نماید در واقع نیروهای حریف را علیه خود حریف تحریک می نماید.
مدرس دانشگاه، عنوان کرد: در سناریو دوم از تحریک نیروی انتظامی نشان دادن ضعف این نیرو و در مقابل تقویت نیروهای ائتلافی منطقه می باشد این سناریو از استراتژی ادایم آشوب که حاصل اتاق‌های فکر نومحافظه‌کاران در ایالات متحده امریکا می باشد در واقع در قالب نظم در بی نظمی بر عملکرد ترامپ اشاره داشته است به گونه ای که نشان دادن قدرت و امنیت نیروهای نظامی یک کشور عربی و یا غیر عربی برای تخریب جمهوری اسلامی ایران از مهمترین پارادایم های مطرح می باشد مصداق این امر را می توانیم در تقویت نیروهای خود در پایگاه نظامی عین الاسد در عراق و همچنین فروش تسلیحات نظامی در بالاترین رقم به عربستان سعودی می باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اشاره کرد: در واقع دونالد ترامپ در پی اجرای سیاستهای رئالیسم تهاجمی خود بار دیگر با تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی همچون نیروی انتظامی و شخصیت های مهم نظام جمهوری اسلامی سیاست های سلطنت طلبانه و هژمونی که خود را به تصویر کشانده است که این امر از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی ایران مورد نقد قرار گرفته و واکنش های مناسبی در پیش رو خواهد داشت‌.
حال راهبرد سیاسی امنیتی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با سیاست های مغرضانه ایالات متحده آمریکا در قالب استراتژی های ذکر شده بسیار ضروری است . که حربه های رئالیستی ترامپ راحتی بیشتر نمایان نموده است.

 

کد خبر: ۵۷۵
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha