نیاز به اهدای خون یک نیاز همیشگی است که با شیوع ویروس کرونا در دنیا، در همه کشورها شاهد کاهش اهدا خون بودیم، اما خوشبختانه علی‌رغم کاهش حضور اهدا کنندگان در مراکز اهدای خون، با مدیریت میزان توزیع خون تا کنون وارد فاز بحران نشدیم.
 

 

اهدای خون به عنوان نمادی از فداکاری، به بخشی از فرهنگ ایرانیان تبدیل شده است. اما با شیوع ویروس کرونا در دنیا، نه تنها در ایران که در همه کشورها با کاهش اهدا خون مواجه شدیم. بشیر حاجی بیگی، سخنگو و مدیر کل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو اختصاصی با تهران پرس با اشاره به کاهش 35 درصدی آمار اهدا خون در اسفند ماه سال گذشته گفت:« با شروع بحران کرونا در دنیا، شاهد کاهش آمار اهدای خون بودیم. بطوریکه در فروردین ماه امسال، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با 25 درصد کاهش روبرو شدیم. و در دو ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، 15 درصد کاهش را شاهد بودیم حتی در شب‌های قدر که همه ساله افزایش امار اهدا را داشتیم، با کاهش 30 درصدی مراجعان روبرو شدیم.»

حاجی بیگی با بیان اینکه این کاهش آمار تنها در ایران نبوده است و حتی در برخی کشورهای توسعه یافته، کاهش 70 درصدی اتفاق افتاده است، افزود:« علی‌رغم همه این‌ها، با فعالیت شبکه خون‌رسانی ملی کشور، توانستیم میزان توزیع خون در کشور را مدیریت کنیم و خوشبختانه تا کنون وارد فاز بحران نشدیم.»

اهدای خون از زمان جنگ تحمیلی به صورت یک فرهنگ در بین ایرانیان نهادینه شده است، و به گفته سخنگو سازمان انتقال خون ایران، علاوه بر نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بیماران خاص و عزیزان تالاسمی نیاز مستمر و همیشگی به فراورده‌های خونی دارند  و حدود 20 درصد خون اهدایی مردم به این عزیزان اختصاص می‌یابد، بنابراین باید اهدا خون هم به صورت روزانه باشد.

مدیر کل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در استان‌هایی مانند مازندران، گیلان، گلستان و خراسان رضوی در شمال کشور و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهرو خوزستان در جنوب کشور و همینطور استان تهران، تعداد این بیماران بیشتر است، بنابراین میزان نیاز خون و فراورده‌های خونی نیز  نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است، عنوان کرد:« البته  استان‌های خراسان شمالی، سمنان، اردبیل، قزوین مشارکت جدی در شبکه خون رسانی کشور داشتند و در تامین خون و فراورده‌های سایر استان‌ها نیز کمک کردند و بالاترین سهم را در مشارکت داشتند.»

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در ادامه از اهدای 285 هزار واحد خون کامل و توزیع 500 هزار واحد خون و فراورده‌های خون در مراکز درمانی در دو ماهه نخست امسال خبر داد و با تاکید بر اینکه نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و مختص زمان خاصی نیست، درباره امنیت و بهداشت مراکز اهدای خون و پلاسما گفت:« تمامی مراکز انتقال خون و اهدا پلاسما در کشور کاملا ضدعفونی می‌شوند. ضمن اینکه بیماری کرونا هم از طریق خون منتقل نمی‌شود و ما بر این باور هستیم که عزیزان اهدا کننده مستمر خون در سلامت کامل خون اهدا می‌کنند و بنابراین محیط از نظر مراجعه کننده هم سالم است و مانند بیمارستان‌ها خطرناک نیست.»

حاجی بیگی در پایان، ضمن تشکر از مردم همیشه همراه کشور از فداکاری و حضور مستمر آن‌ها در مراکز اهدا خون، از اعتماد آن‌ها به این سازمان قدردانی کرد و گفت:« اهدای خون از سن 18 سالگی بلامانع است و برای اهدا کنندگان مستمر، تا سن 65 سالگی میتواند ادامه داشته باشد. و همراه داشتن کارت ملی در اولین مراجعه و درمراجعات بعدی تنها کارت شناسایی معتبر لازم است و اهدا خون برای آقایان تا 4 بار در سال و برای خانم‌ها تا 3 مرتبه در سال بلامانع است. و افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شدند، یک ماه بعد از بهبودی می‌توانند برای اهدا خون اقدام کنند.»

 

کد خبر: ۵۸۳
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha