گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تهران پرس – هرچند بعثی‌ها و منافقین در اردیبهشت 65 و خرداد 67 توانستند، شهر متروکه و خالی از سکنه مهران را برای چند مدتی اشغال کنند؛ اما در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند و متحمل شکست‌های استراتژیکی شدند.

[ad_1]

گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تهران پرس – هرچند بعثی‌ها و منافقین در اردیبهشت 65 و خرداد 67 توانستند، شهر متروکه و خالی از سکنه مهران را برای چند مدتی اشغال کنند؛ اما در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند و متحمل شکست‌های استراتژیکی شدند.

ارتش بعث عراق در 27 اردیبهشت 65 با همراهی منافقین که به تازگی همکاری رزمی خود را با عراق آغاز کرده بودند، با هدف بازپس‌گیری منطقه فاو به مهران حمله کردند. آنان شعار "مهران به جای فاو" را سر می‌دادند و آزاد شدن شهر مهران را منوط به تخلیه منطقه فاو توسط نیروهای ایرانی می‌دانستند؛ اما چند ماه بعد رزمندگان ایرانی با اجرای عملیات کربلای یک، نه تنها از فاو عقب‌نشینی نکردند، بلکه شهر مهران و مناطق اطراف آن را هم از وجود نیروهای ارتش عراق پاکسازی کردند.

منافقین نیز در 28 خرداد سال 67 با کمک و پشتیبانی ارتش عراق در عملیات «چلچراغ» و با شعار «امروز مهران، فردا تهران»، مهران را اشغال کردند. اما چند روز بعد با حمله رزمندگان و نیروهای بومی، مهران از اشغال منافقین و ارتش عراق درآمد. منافقین چهل روز بعد آغازگر عملیات فروغ جاویدان با هدف تصرف تهران شدند که با مقاومت مردم و رزمندگان روبرو شدند و با اجرای عملیات مرصاد توسط رزمندگان ایرانی بسیاری از منافقین کشته شدند و آنان نیز در دستیابی به شعار خود ناکام ماندند.

دفاع مقدس , سازمان مجاهدین (منافقین) ,
صدام با هدف باز‌پس‌گیری منطقه مهم و استراتژیک فاو که به واسطه عملیات والفجر هشت به تصرف نیروهای ایرانی درآمده بود، به مهران حمله کرد و در این راستا شعار "مهران به جای فاو" را سر داد؛ اما چهل روز بعد رزمندگان ایرانی با اجرای عملیات کربلای یک نه تنها فاو را تخلیه نکردند، بلکه مهران را هم از دست ارتش عراق درآوردند.

** شکست شعار "مهران به جای فاو"

چند روز پس از تصرف فاو توسط نیروهای ایرانی در عملیات والفجر هشت که دستاورد بزرگی برای ایران بود، عراق سیاست دفاع متحرک را اجرا کرد. در این راستا مناطقی که خطوط پدافندی ایران ضعیف بود، مورد حملات ارتش بعث عراق قرار گرفت.

این سلسله عملیات‌ها رویکردی جدید در جنگ بود که ارتش عراق در پاسخ به عملیات گسترده و موفق ایران یعنی والفجر هشت در منطقه فاو انجام داد.

بدین‌ترتیب ارتش عراق در 27 اردیبهشت 65 توانست برای دومین بار شهر مهران را اشغال کند. این شهر خالی از سکنه بود و با توجه به نزدیکی آن به مرز، هدف نسبتاً آسانی برای عراق بود. ژنرال ابراهیم از فرماندهان ارتش عراق پس از بازدیدی که از  شهر مهران داشت، در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفت: مهران منطقه متروکه است و علامت حیات در آن به چشم نمی‌خورد.

 ارتش بعث عراق در این تهاجم از موشک‌انداز کاتیوشا به طور موثری علیه نیروهای ایرانی استفاده کرد. همچنین بر اثر بمباران شیمیایی منطقه عملیاتی مهران، حدود 600 نفر از رزمندگان مصدوم شدند.

عراقی‌ها این عملیات را "ثارالابطال" به معنای انتقام قهرمانان نامگذاری کرده بودند. آنان که مهران را با کمک نیروهای نظامی سازمان مجاهدین خلق اشغال کرده بود، آزاد کردن این شهر را مشروط به خروج نیروهای ایرانی از فاو دانست و اعلام کرد تا پایان جنگ در شهر مهران خواهد ماند. سعدون حمادی رئیس مجلس عراق در دیدار با سفرای خارجی اعلام کرد که هر موقع ایران از فاو خارج شود، شهر مهران تخلیه خواهد شد. او در ادامه ادعا کرد که قادر هستیم هر نقطه‌ای از خاک ایران را که بخواهیم، تصرف کنیم.

اشغال شهر مهران آنچنان برای عراق مهم بود که 40 گلوله توپ به نشانه ابراز خوشحالی در بغداد شلیک شد. رسانه‌های خارجی نیز اشغال شهر مهران توسط نیروهای عراقی را به صورت گسترده‌ای پوشش خبری دادند. رادیو بی‌بی‌سی در گزارشی عنوان کرد: «هدف عراق این است که به ایران نشان بدهد در صورتی که ایران در گسترش جنگ به مناطقی ماورای مرزها پافشاری کند، عراق قابلیت مقابله به مثل را خواهد داشت.»

تحلیل فرماندهان ایرانی از حمله عراق به مهران این بود که ایران تمرکز قوای خود را از فاو بردارد و عراق بتواند این منطقه مهم و استراتژیک را پس گیرد. شمخانی فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه در جلسه‌ای با حضور فرماندهان اظهار داشت: هدف اصلی عملیات‌های زنجیره‌ای عراق، بازپس‌گیری فاو است و همه انگیزه عراق این است که یک روز به فاو حمله کند... شک نکنید دشمن سراغ فاو می‌آید و اگر سپاه قبول کرد در مهران حضور کم‌رنگی داشته باشد به دلیل این بود که فاو را حفظ کند.

پس از اشغال مهران، امام خمینی (ره) در پیامی به فرماندهان تاکید کردند:‌ «مهران باید آزاد شود». برهمین اساس عملیات کربلای یک با هدف آزادسازی مهران توسط قرارگاه نجف نیروی زمینی سپاه طراحی و با 41 گردان پیاده و زرهی سپاه و ارتش اجرا شد.

عملیات نهم تیرماه سال 65 آغاز شد. نیروهای ایرانی با غافلگیری دشمن، توانستند در همان مراحل با کمترین درگیری مهران را آزاد کنند. براساس طرح، قرار بود عملیات در سه مرحله اجرا شود؛ اما با دستیابی سریع به موفقیت در هر سه مرحله، عملیات به پنج مرحله افزایش یافت و دستاوردی بیش از آنچه در طراحی عملیات پیش‌بینی شده بود، حاصل شد و عراق از دستیابی به شعار "مهران به جای فاو" ناکام ماند.

عملیات کربلای یک پایانی بر سیاست دفاع متحرک ارتش متجاوز عراق بود. پس از این عملیات، تحرک مهم دیگری از ارتش عراق تا ماه‌های پایانی جنگ مشاهده نشد و ارتش عراق دوباره به سیاست استقرار و پدافند موثر از زمین روی آورد.

دفاع مقدس , سازمان مجاهدین (منافقین) ,
مسعود رجوی و سازمانش در خرداد ماه سال 67 با پشتیبانی ارتش عراق و با شعار "امروز مهران، فردا تهران" به مهران حمله کردند؛ اما چند روز هم نتوانستند دوام بیاورند و با اجرای پاتک رزمندگان ایرانی مجبور به ترک مهران شدند. منافقین چهل روز بعد با هدف تصرف تهران، عملیات فروغ جاویدان اجرا کردند، اما دچار شکست سختی شدند و در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند.

** شکست شعار "امروز مهران، فردا تهران"

در روز 28 خرداد 1367 نیروهای ارتش آزادی‌بخش سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که از مدت‌ها پیش با دشمن مردم ایران (صدام) همراه شده بودند، با کمک و پشتیبانی ارتش عراق در عملیات «چلچراغ» و با شعار «امروز مهران، فردا تهران»، مهران را اشغال کردند. نیروهای مجاهدین خلق با لباس سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران به مهران حمله کردند. ارتش عراق نیز با 530 حمله هوایی و بکارگیری گازهای اعصاب علیه رزمندگان و نیز حمله با بالگردهای توپدار، این عملیات را پشتیبانی کرد.

منافقین به دلیل ناتوانی در برابر حملات احتمالی رزمندگان، ناچار شدند مواضع اشغالی را در تاریخ یکم تیرماه به نیروهای عراقی واگذار کنند. همزمان با این اقدام، نیروهای لشکر 11 امیرالمومنین (ع) به نیروهای عراقی حمله و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی از مهران کردند. بدین‌ترتیب مهران طی سه چهار روز از اشغال منافقین و ارتش عراق درآمد.

منافقین که مهران را 10 روز هم در اشغال خود نگه نداشته بودند، چهل روز بعد و پس از قبول قطعنامه 598 عملیات فروغ جاویدان اجرا و با پشتیبانی ارتش عراق با هدف اشغال تهران، از مرزهای غربی کشور به ایران حمله کردند.

اما با اجرای عملیات مرصاد توسط رزمندگان ایرانی، ارتش آزادی‌بخش مجاهدین خلق متحمل شکست سختی شد و بسیاری از منافقین در این عملیات کشته شدند. بدین‌ترتیب منافقین نیز در تحقق شعار "امروز مهران، فردا تهران" ناکام ماندند.

ارتش عراق و منافقین پس از قبول قطعنامه 598 نیز به مهران حمله کردند و این شهر را به اشغال خود درآوردند. در این شرایط با بسیج گسترده نیروهای مردمی از جمله عشایر با تهاجم مجدد دشمن مقابله شد. با مقابله و پیشروی نیروهای ایرانی، ارتش عراق در دهم مرداد 67 از شهر مهران عقب‌نشینی کرد و این شهر از اشغال متجاوزان رها شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۴۲۸
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha