به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ مقامات سیاسی و بهداشتی ترکیه٬ رفته رفته به سناریوی عادی‌سازی می‌اندیشند. با این وجود در کلانشهرهایی همچون استانبول٬ رفتار بخش قابل توجهی از مردم نگران کننده و حاکی از بی اعتنایی به موضوع حیاتی و مهمی به نام «فاصله اجتماعی» است.

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ مقامات سیاسی و بهداشتی ترکیه٬ رفته رفته به سناریوی عادی‌سازی می‌اندیشند. با این وجود در کلانشهرهایی همچون استانبول٬ رفتار بخش قابل توجهی از مردم نگران کننده و حاکی از بی اعتنایی به موضوع حیاتی و مهمی به نام «فاصله اجتماعی» است.

بر اساس اطلاعاتی که از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت این کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته‌ است٬ وضعیت شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس در حال حاضر به این شکل است:

شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه: 139 هزار و 771 نفر.

آمار فوت: 3 هزار و 841 نفر.

شمار کل شفایافتگان: 96 هزار نفر.

بیماران بخش مراقبت‌های ویژه: 1 هزار و 126 نفر.

بیماران متصل به دستگاه تنفس: 578 نفر.

شمار کل تست‌های صورت گرفته: 1 میلیون و 404 هزار مورد.

از قرنطینه 48 ساعته تا قرنطینه 96 ساعته

دولت اردوغان به منظور مدیریت مبارزه با شیوع کرونا و رعایت فاصله اجتماعی٬ تاکنون چند بار در 31 شهرستان مرکز استان کشور٬ دو روز تعطیلی شنبه و یکشبنه را به عنوان روزها و شب‌های ممنوعیت خروج از منزل اعلام کرده بود.

این دستور پس از مدتی به 3 شبانه روز افزایش یافت و شب گذشته٬ اردوغان دستور داد که مدت قرنطینه به 4 شبانه‌روز یعنی 96 ساعت افزایش پیدا کند.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

یکی از دلایل مهم دستور جدید رئیس جمهور ترکیه این است که در این کشور٬ هر ساله از روز شانزدهم می تا پایان روز نوزدهم و به مدت 4 شبانه روز جشن‌های خیابانی متعددی به نام جشن جوانان و ورزش برگزار می‌شود و حزب حاکم از این بیم داشت که احزاب مخالف٬ در صورت عدم اعلام ممنوعیت آمد و شد٬ مراسم برگزار کنند.

معمای بازگشایی پاساژها و پاساژگردی خطرناک

بسیاری از روزنامه‌های ترکیه با انتشار عکس و گزارش نشان دادند که بازگشایی پاساژها و مراکز بزرگ خرید در کلانشهرهای ترکیه٬ موجب آن شده که شهروندان برای ورود به این مراکز٬ صف بلندی تشکیل دهند٬ یعنی افرادی که پیش‌تر به شکل تفریحی به پاساژها می‌رفتند و شاید تنها 10 درصد از آنان خریدار اجناس بودند٬ حالا صرفاً برای گشتن در پاساژ و دیدن ویترین فروشگاه‌ها و اجناس جدید٬ در صفوف طولانی ایستادند و این منظره٬ بسیاری از اطبا و کارشناسان ترکیه را نگران کرد.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

پروفسور آلپای آزالپ از اعضای هیات علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ترکیه٬ در مورد پاساژها گفته است: لازم است در این روزها عادت خطرناک پاساژگردی را کنار گذاشته و به شکل دسته‌جمعی به این مراکز نرویم. اگر شرایط ضروری پیش آمد و مجبور شدید به این مراکز بروید٬ سعی کنید خیلی زود بیرون بیایید.

وی همچنین افزود: تحقیقات ما ثابت کرده که سرویس‌های بهداشتی و رختکن یا اتاق پروی بوتیک‌ها٬ آلوده‌ترین نقاط پاساژها هستند اما سایر نقاط نیز امن نیستند و نباید به شکل طولانی مدت در این مراکز گردش کنید.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه نیز با انتشار یک پیام توییتری از دیدن عکس‌ها و تصاویر رفت و آمد و ازدحام مردم در پاساژها به شدت ابراز نگرانی کرد.

نگرانی در مورد بی‌احتیاطی مردم در پاساژها در حالی است که وزارت کشور٬ با انتشار یک بخشنامه طولانی چند صفحه‌ای از استانداران 81 استان کشور خواسته٬ ترتیبی اتخاذ کنند که هیچ فردی بدون ماسک وارد این مراکز نشود و مدیریت ورود مشتریان به شکلی باشد که هر فرد دست کم 10 متر فضای شناور برای گردش در اختیار داشته باشد.

آزاد شدن سفر بین شهری در 9 استان

وزارت کشور ترکیه از چندی پیش٬ سفر بین شهری را برای کلیه خودروهای شخصی ممنوع کرده و برای سفر با اتوبوس‌های بین‌ شهری نیز٬ با شرایط خاص٬ مجوز صادر می کرد.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

با توجه به این که در برخی از استان‌های ترکیه و به ویژه استان‌های مناطق جنوب - جنوب شرقی و برخی استان‌های کارادنیز و آک دنیز٬ وضعیت خوبی در مورد مدیریت مبارزه با کرونا مشاهده شده٬ وزارت کشور ترکیه داده در استان‌هایی همچون آدانا٬ دنیزلی٬ مرعش٬ ماردین٬ دیاربکر٬ اورفا٬ ترابزون٬ تکیرداغ و اردو سفر بین شهری به شکل آزادانه صورت بگیرد.

از دیگر سو٬ با توجه به وضعیت مطلوب کاهش شمار مبتلایان به کرونا در سه استان اورفا٬ دنیزلی و آیدین٬ استاندارهای این استان‌ها اعلام کرده‌ند که قانون 4 شبانه‌روزی ممنوعیت آمد و شد در مراکز این 43 استان اجرا نخواهد شد.

انتشار خبر رفع محدودیت سفر بین استانی و بین شهری در حالی است که روزنامه قرار در گزارش مفصلی اعلام کرده که مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های پنهانی و قاچاق٬ با سوءاستفاده از شرایط محدودیت سفر٬ برای سفر بین ازمیر و وان٬ از هر مسافر یک هزار لیره کرایه گرفته‌اند. این در حالی است که در شرایط عادی نرخ بلیط اتوبوس در چنین مسیری بین 110 تا 140 لیره است.

ضرر 401 میلیون لیره‌ای یک شرکت هواپیمایی

هواپیمایی پگاسوس ترکیه که متعلق به بخش خصوصی بوده و پروازهای ارزان قیمتی دارد٬ در 3 ماه نخست سال جاری میلادی متحمل ضرر 401 میلیون لیره‌ای (61 میلیون دلار آمریکا) شده است. این شرکت اعلام کرده که اصلی ترین دلیل ضرر و خسارت این ایرلاین به خاطر ویروس کرونا و شرایط دشوار اقتصادی ناشی از آن است.

زندگی در خانه

برای بخش گسترده‌ای از مردم ترکیه٬ در خانه ماندن٬ محدود به زمان خواب و غذا است. در کلانشهرهای ترکیه٬ جوانان و کودکان٬ در باشگاه‌های ورزشی٬ کلوپ‌های تفریحی٬ خیابان‌ها٬ پارک و مراکز خرید به سر می‌برند و مردان و جوانان شهرها و محلات سنتی هم٬ بخش قابل توجهی از وقت خود را در قهوه‌خانه‌ها صرف می‌کنند.

در استان‌های کم‌جمعیت نیز٬ گردش در طبیعت٬ جایگاه مهمی در برنامه‌های روزانه دارد و خلاصه این که٬ در خانه ماندن و به ویژه ماندن در آپارتمان‌ها به مدت طولانی٬ موضوعی نیست که انطباق چندانی با سبک زندگی مردم ترکیه داشته باشد. اما ظاهراً قرار است در دوران پساکرونا٬ در این حوزه تحولات جدیدی پدید بیاید.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

پروفسور توفیق اوزلو از اعضای هیات علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ترکیه٬ معتقد است که مردم٬ خانه را همچون محبس و چهاردیواری تعریف نکنند و به این بیاندیشند که داشتن روابط اجتماعی٬ الزاماً به معنی دیدار مداوم نیست و می‌توانند با استفاده از اینترنت٬ سینما٬ کتاب٬ فرهنگ و ادبیات نیز٬ فواید فراوانی به دست آورند.  

باید با سبک زندگی نوین و اصل حیاتی «در خانه ماندن» کنار بیایند. او بر این باور است که حتی در دوران پساکرونا هم٬ مردم ترکیه٬ رفته رفته نگرش خود را به صرف اوقات فراغت تغییر خواهند داد و به جای خیابان‌گردی و گردش در پارک‌ها٬ کلوپ‌ها٬ ماندن در خانه٬ همچون یک ترجیح مهم در سبک زندگی مردم جای خواهد گرفت.

از نظر این دانشمند ترکیه‌ای٬ پرورش گل و همچنین نگهداری حیوانات خانگی و توجه به فضای مجازی و مطالعه٬ در دوران پساکرونا٬ بیشتر خواهد شد و مردم همچون سابق٬ در گردش٬ تماس و روابط٬ آزادانه رفتار نخواهند کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۳۴۲
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha