به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ ترکیه همچنان یکی از 10 کشور برتر جهان از حیث داشتن بالاترین تعداد مبتلایان به کرونا است. البته اوضاع در این کشور٬ رفته رفته بهتر شده و بر اساس اطلاعاتی که از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت این کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته‌ است٬ وضعیت شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس در حال حاضر به این شکل است:

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ ترکیه همچنان یکی از 10 کشور برتر جهان از حیث داشتن بالاترین تعداد مبتلایان به کرونا است. البته اوضاع در این کشور٬ رفته رفته بهتر شده و بر اساس اطلاعاتی که از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت این کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته‌ است٬ وضعیت شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس در حال حاضر به این شکل است:

شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه: 138 هزار و 657 نفر.

آمار فوت: 3 هزار و 786 نفر.

شمار کل شفایافتگان: 92 هزار و 691 نفر.

بیماران بخش مراقبت‌های ویژه: 1 هزار و 154 نفر.

بیماران متصل به دستگاه تنفس: 598 نفر.

شمار کل تست‌های صورت گرفته: 1 میلیون و 371 هزار مورد.

بر اساس گزارش رسمی وزیر بهداشت ترکیه٬ رسیدن آمار فوت به اعداد کمتر از 50 نفر در روز٬ نویدبخش است اما هنوز هم در این مورد نوسان وجود دارد.

برخی روزها٬ آمار به کمتر از 50 و در روزهای دیگر نیز به عدد بالاتر از 60 نفر می‌رسد و در این مورد٬ هنوز روند نزولی کامل وجود ندارد. البته سرعت معالجه بیماران بیشتر شده و ایام بستری شدن آنان در مراکز درمانی کوتاه‌تر شده است.

تدبیر خاص در مورد سالمندان

با توجه به آسیب‌پذیرتر بودن قشر سالمند در برابر ویروس کرونا٬ وزارت بهداشت ترکیه در همان آغاز دوران شیوع کرونا٬ تدبیر ویژه‌ای اتخاذ کرده و اعلام شد که شهروندان 65 سال به بالا مطلقاً اجازه خروج از منزل را ندارند.

دیروز برای نخستین بار و پس از 50 روز٬ به مدت 4 ساعت به این طیف سنی اجازه داده شد که از منزل خارج شوند و قدمی بزنند.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

بر اساس آمارهای رسمی مرکز ملی آمار ترکیه٬ 7 میلیون و 800 هزار نفر از شهروندان این کشور در طیف سنی 65 سال به بالا قرار گرفته‌اند که تقریباً 9 درصد از کل جمعیت را شامل شده است.

کارشناسان بر این باورند که ممنوعیت تردد سالمندان٬ اقدام ارزشمندی بوده و موجب آن شده که این دسته از شهروندان آسیب‌پذیر٬ لطمه کمتری ببینند.

2 انگیزه عمده برای آغاز عادی‌سازی

هم اکنون شمار شفایافتگان در ترکیه با عدد نزدیک به 93 هزار نفر٬ اندکی بیش از  2 برابر بیماران است و این موضوع در کنار خسارات اقتصادی سنگین ناشی از قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی٬ موجب آن شده که مقامات بهداشتی این کشور رفته رفته به سناریوی عادی‌سازی و رفع محدودیت‌ها بیاندیشند.

به عبارتی دیگر٬ شیب نزولی میزان ابتلا و فوت٬ افزایش شفایافتگان و به موازات آنها٬ آمار و ارقام ترسناک خسارات اقتصادی٬ دولت اردوغان را به سمت تلاش برای عادی‌سازی سوق داده است.

روزنامههای ترکیه از این موضوع خبر داده‌اند که در دوران پساکرونا٬ ترکیه با مشکلات و مصائب 3 میلیون نفر شهروند بیکار مواجه خواهد بود و احتمالاً دولت ناچار خواهد شد برای حمایت از خانواده‌های بیکاران٬ پرداخت کمک‌های نقدی موقت در نظر بگیرد. اما واقعیت این است که مساله عادی‌سازی به این سادگی‌ها نیست و موافقان و مخالفینی دارد.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

پروفسور توفیق اوزلو از پزشکان عضو هیات علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد خطرات روند افزایش ناگهانی ابتلا به کرونا٬ تحقیق انجام داده و به روزنامه قرار گفته است: «اعلام قرنطینه‌های 48 ساعته و 72 ساعته و  ممنوعیت تردد٬ گام مفیدی بوده است. اما مساله اینجاست که به محض اعلام پایان ممنوعیت٬ مردم به یک باره به فروشگاه‌ها و میادین تره‌بار می‌روند و ازدحامی که در این مراکز به  وجود می‌آید٬ موجب آن می‌شود که کانون‌های جدیدی برای انتشار گسترده ویروس ایجاد شود.

لذا به شهروندان توصیه می‌کنیم که خرید را به ساعات بعد از پایان قرنطینه موکول نکنند و مدیریت مصرف به گونه‌ای باشد که در ساعات آرام روزهای وسط هفته٬ خرید کلی انجام دهند.»

شرط مهم عادی‌سازی

پروفسور طوفان توکک از اطبای استانبول و استاد دانشگاه بر این باور است:«زود است که بخواهیم سناریوی عادی‌سازی را مطرح کنیم. تا زمانی که شمار ابتلایان در 24 ساعت به عدد کمتر از 1 هزار نفر نرسد٬ مطلقاً نباید سخن از عادی‌سازی به میان آورد. در حال حاضر٬ آن چه من در استانبول و آنکارا می‌بینم٬ حاکی از این است که بخش قابل توجهی از مردم به موضوع حساس فاصله اجتماعی٬ بی‌اعتنا هستند و مطمئناً اگر عادی‌سازی اعلام شود٬ شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان جدید خواهیم بود.»

هشدار پزشکان در مورد خطرات عادی‌سازی٬ موجب شده که جشن 4 روزه 19 تا 23 می یعنی جشن سالانه جوانان و ورزش نیز در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد و به احتمال قوی٬ این جشن برگزار نخواهد شد.

اما موضوع اقامه نماز عید سعید فطر و بازگشایی کامل مساجد٬ مساله مهمی است که هنوز در مورد آن تصمیم‌گیری نشده و احتمالاً امروز کابینه اردوغان در این مورد به شکل تله کنفرانس تشکیل جلسه دهد.

2 مکان خطرناک

پس از مدت‌ها٬ بالاخره مجوز آغاز فعالیت مجدد برای آرایشگاه‌های زنانه و مردانه صادر شد. به باور بسیاری از کارشناسان٬ پاساژها و مراکز خرید در کنار آرایشگاه و سالن زیبایی٬ 2 مکان بسیار خطرناک برای انتشار ویروس هستند.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

پروفسور دریا اولودوز از اساتید دانشگاه پزشکی جراح پاشای استانبول٬ به روزنامه حریت گفته است: «شاید شهروندان تعجب کنند. اما از نظر ما٬ حتی در هنگامی که زیر دست سلمانی قرار گرفته‌اند٬ باید ماسک را با دست خود روی دهان و بینی نگه دارند و پس از گرفتن وقت به شکل تلفنی٬ تلاش کنند نهایتاً بیش از 30 دقیقه در سلمانی یا  آرایشگاه نمانند.»

شرط احتیاط تا تابستان

بسیاری از اطبا و کارشناسان ترکیه بر این باورند که دولت باید خود را مهیای آن کند که تا پایان فصل بهار٬ وضعیت مبارزه با کرونا را تحمل کند و در فصل تابستان٬ رفته رفته شرایط برای برچیده شدن کرونا فراهم شود.

اما حتی در آن صورت٬ باید از اواسط تابستان و در آستانه پاییز٬ آمادگی لازم برای مقابله با کرونا وجود داشته باشد. چرا که ممکن است تا آن زمان٬ واکسن کرونا به شکل گسترده وارد بازار نشود.

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۳۱۲
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha