مساله زلزله در تهران فرا دولتی و مساله ای ملی است ، و مدیریت آن یه طور قطع از توان شهرداری خارج است. بر اساس قانون جدید، مدیریت بحران از شهرها برداشته اند و ستاد ملی بحران مسئول شده است.

مساله زلزله در تهران ملی است نه در اختیار شهرداری

مساله زلزله در تهران فرا دولتی و مساله ای ملی است ، و مدیریت آن یه طور قطع از توان شهرداری خارج است. بر اساس قانون جدید، مدیریت بحران از شهرها برداشته اند و ستاد ملی بحران مسئول شده است.

به گزارش خبرنگارتهران پرس به نقل از شهرنوشت، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در حاشیه دویست و دوازدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران به زلزله بامداد جمعه تهران اشاره کرد و گفت: دستگاه های لرزه نگار به اندازه کافی در اطراف تهران موجود نیست و لازم است این دستگاه‌ها خریداری و نصب شود، در بحث هشدار صوتی زلزله موضوع دیگری بود که مصوب شد اما هنوز تامین نشده است. در بحث زیرساخت های شبکه های اضطراری اب و برق شورای شهر مصوبات خوبی داشت حتی امکانات مالی برای سازمان آب فراهم کردیم تا این موضوع سرعت بگیرد اما سرعت لازم را ندارد. لازم است که محلات تهران آب72 ساعته قابل اطمینان در صورت وقوع حادثه را داشته باشند. همچنین مساله امداد توسط خود شهروندان مطرح شد و باید آموزش ها گسترده تر شود.

او درباره تامین هزینه دستگاه های لرزه نگاری اضافه کرد: لرزه نگاری در سطح شهر تهران در اختیار شهرداری نیست.

 هاشمی ادامه داد: در جریان این زلزله نیز مشاهده کردیم که ترافیک شهر را به هم ریخت و همه به خیابان ها آمدند. خوشبختانه ریزش و آواری نداشتیم ، در غیر این صورت دچار مشکل می شدیم چرا که زلزله حداقل در ۴۸ ساعت اول ساختار و ارگانی که باید فعال شود نمی تواند کمک ها را سازماندهی شده به مردم برساند و این خود مردم هستند که در ساعات اولیه باید به خود کمک کنند و اگر این اتفاق نیفتد تلفات بالا خواهد بود.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: از مسئولین خواهشمندیم که نسبت به زلزله تهران با توجه به گستردگی استان تهران و بافت فرسوده قوی که در مناطق تهران وجود دارد باید بیش از گذشته به آن توجه جدی شود.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که اقدامات در این زمینه مربوط به دولت است یا شهرداری توضیح داد: مساله زلزله تهران فرا دولتی و ملی است و قطعاً از توان شهرداری خارج است که این اقدامات را انجام دهد. بر اساس قانون جدید مدیریت بحران را از شهرها برداشته اند و ستاد ملی بحران مسئول آن است. در گذشته تا ۳۰۰ کشته مسئولیت با شهرداری تهران بود و مدیریت بحران در شهر تهران مسئولیت مدیریتی داشت که این را هم از قانون برداشتند و کاملاً در اختیار ستاد بحران کشور و وزارت کشور قرار دادند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون شوراها هنوز اجرا نشده است و خیلی از مسائل نیز به شهرداری واگذار نشده است، اضافه کرد: آب اضطراری، برق اضطراری، گاز و مسائلی از این دست در اختیار ما نیست و اینها مسائل ملی است.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره انتقال پایتخت گفت: بحث انتقال پایتخت نیز مطرح است و مسائل جدی است و هر دولتی انتقال پایتخت را مطرح می کند و بحث می شود که هزینه زیادی برای انتقال پایتخت باید انجام شود و بعد به این نتیجه می رسند که اگر یک دهم این پول را در تهران خرج کنیم محکم و استوار می تواند باقی بماند.

بازگشت

کد خبر: ۳۰۱
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha