گروه تاریخ خبرگزاری تهران پرس- محمدعلی سافلی: صفحه رسمی سایت متعلق به دفتر رهبر معظم انقلاب در توئیتر به‌مناسبت میلاد امام حسن(ع) جمله‌ای از ایشان را درباره امام مجتبی بازنشر کرده بود که به این شرح است "من معتقدم امام حسن مجتبى شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. ایشان حاضر شد خود را و نام خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى کند و تن به صلح دهد، براى اینکه دیدبانى اسلام و حفاظت از قرآن و هدایت نسل های آینده‌ تاریخ را در موقع خود انجام دهد".

[ad_1]

گروه تاریخ خبرگزاری تهران پرس- محمدعلی سافلی: صفحه رسمی سایت متعلق به دفتر رهبر معظم انقلاب در توئیتر به‌مناسبت میلاد امام حسن(ع) جمله‌ای از ایشان را درباره امام مجتبی بازنشر کرده بود که به این شرح است "من معتقدم امام حسن مجتبى شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. ایشان حاضر شد خود را و نام خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى کند و تن به صلح دهد، براى اینکه دیدبانى اسلام و حفاظت از قرآن و هدایت نسل های آینده‌ تاریخ را در موقع خود انجام دهد".

امام خامنه‌ای ,

این توئیت موجب شد تا برخی کاربران فضای مجازی و همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان ضد ایرانی، آن را حمل بر توجیه مذاکره کرده و اماره‌ای بر تمایل نظام برای مذاکره مجدد با آمریکا بدانند.

چنین برداشتی از این جمله اگرچه غرض ورزانه بود اما در نگاه عمیق تر ناشی از عدم شناخت آنها بر تاریخ اسلام و همچنین نگاه رهبر انقلاب به ماجرای صلح امام حسن(ع) است و در حقیقت به تحلیلِ برداشت اشتباه‌شان از توئیت رهبری پرداختند.

اگرچه برخی در داخل کشور بارها با مغالطه، صلح امام مجتبی(ع) را دستاویزی برای توجیه مذاکره دانسته‌اند اما رهبر انقلاب هیچگاه در بیاناتشان چنین توجیهی از مذاکره نداشته‌اند بلکه برعکس ضمن تجلیل از اقدام هوشمندانه امام حسن در صلح با معاویه در شرایط آن روز جامعه اسلامی، اوضاع کنونی کشور را قابل مقایسه با دوران صلح امام حسن نمی‌دانند.

ایشان در تاریخ 1379/02/01 در دیدار مهم‌شان با جوانان در مصلی تهران، به همین مسئله اشاره کرده و فرمودند "من به شما عرض کنم که امروز دشمن قادر نیست. امروز به برکت ملتِ هوشیاری مثل ملت ایران، به برکت افکار برانگیخته‌ای مثل افکار ملت ایران، به برکت انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی ایران، نه امریکا و نه بزرگتر از امریکا - اگر در قدرتهای مادّی باشد - قادر نیستند حادثه‌ای مثل حادثه صلح امام حسن را بر دنیای اسلام تحمیل کنند."

ایشان 19 دی‌ماه 90 نیز شرایط کنونی کشور را در مقایسه با صدر اسلام، شرایط "بدر و خیبر" توصیف و گفتند "جمهوری اسلامی امروز نه تنها در شرایط شعب ابی طالب نیست بلکه در شرایط بدر و خیبر قرار دارد" و در توضیح این شرایط نیز سال 91 می‌فرمایند "وضعیت بدر و خیبر یعنی تهدید هست، چالش هست، اما بن‌بست نیست. در بدر امکانات کم بود، اما غلبه حاصل شد. امکانات طرف مقابل، چندین برابر؛ شاید در بعضی بخشها، غیرقابل مقایسه‌ی با امکانات جبهه‌ی اسلام بود. در خیبر سختی وجود داشت؛ رفتند مدتها آنجا ماندند؛ مقاومت دشمن شدید بود؛ اما غلبه پیدا کردند. چالش هست؛ اما در قبال چالش، توان و قدرت و استعداد و ظرفیت هم وجود دارد. این، معنای وضعیت بدر و خیبر است. اگر این ظرفیت را به میدان آوردیم، اگر نقاط ضعف را کم کردیم، پیشرفت خواهیم کرد."

در حقیقت شرایطی رهبر انقلاب از کشور در قیاس با صدر اسلام دارند همواره اوضاعی است که به‌رغم وجود مشکلات و تحریم‌ها، برتری با ایران است و نباید در برابر دشمن کوتاه آمد اما شرایط امام حسن(ع)، شرایطی بود که به دلیل خیانت خواص و ناآگاهی جامعه، امام برای حفظ جان شیعیان مجبور به صلح با معاویه شد تا مابقی پیروان اهل‌بیت در امان بمانند.

در حقیقت تن دادن به صلح ناشی از نبود تحلیل سیاسی در میان مردم و خیانت برخی خواص مانند عبیدالله بن عباس فرمانده سپاه حضرت بود. آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند "بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفته‌ام که، چیزی که امام حسن مجتبی علیه‌السلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنه‌ی خوارج را به‌وجود آورد و امیرالمومنین علیه‌السلام را آن‌طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن‌گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه‌ی مردم که بی‌دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن می‌انداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش می‌شد و همه آن را قبول می‌کردند!" (1372/8/12)

بدیهی است در سالروز تولد امام حسن نیز مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد ماجرای صلح ایشان و تحلیل آن حرکت بزرگ تاریخی است و برداشت‌هایی که برخی در خارج کشور از این پیام توئیتری می‌کنند را در یک کلام می‌تواند سرکار رفتن آنها دانست چراکه ایشان در سال 98 بارها در مواضعشان مذاکره با آمریکا را رد کردند از جمله در دیدار نخست وزیر ژاپن که پیام ترامپ را به ایران آورده بود، در مواضعی محکم فرمودند: "به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید... ما معتقدیم از طریق مذاکره با آمریکا، مشکلات ما حل نخواهد شد و هیچ ملت آزاده‌ای، مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد."

همچنین در شهریورماه سال 98 و وقتی زمزمه‌هایی مبنی بر دیدار رئیس‌جمهور با ترامپ مطرح شده بود، در جلسه درس خارج فقه فرمودند: "مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران؛ دوّم اینکه مذاکره یعنی نمایشِ موفّقیّتِ سیاستِ فشارِ حدّاکثری از سوی آمریکا. برای همین هم هست که مشاهده کردید رئیس‌جمهور محترم، وزیر خارجه، مسئولین کشور همه یک‌صدا، یک‌زبان گفتند که ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد؛ نه مذاکره‌ی دوجانبه، نه مذاکره‌ی چندجانبه. اگر آمریکا حرف خودش را پس گرفت و به آن معاهده‌ی هسته‌ای‌ که نقض کرده بود برگشت و توبه کرد و شد عضو کشورهای معاهده‌کننده، آن وقت در جمع کشورهای معاهده‌کننده که شرکت می‌کنند و با ایران صحبت میکنند، او هم شرکت کند؛ بدون آن، هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولین جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتّفاق نخواهد افتاد؛ نه در سفر نیویورک، نه در غیر سفر نیویورک."

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۲۶۴
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha