علت زلزله و محل آن اعلام شد. مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری اعلام کرد: ۷ کیلومتری گسل مشا رخ داده است.
به گزارش تهران پرس بنابر اعلام خبرگزاری رکنا، گسل مشافشم که از سمت فیروزکوه و دماوند تا محدوده کندوان امتداد یافته و طول آن حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است و توانمندی‌اش برای زلزله بیش از ۷ ریشتر است.

به گزارش تهران پرس بنابر اعلام خبرگزاری رکنا، گسل مشافشم که از سمت فیروزکوه و دماوند تا محدوده کندوان امتداد یافته و طول آن حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است و توانمندی‌اش برای زلزله بیش از ۷ ریشتر است.

گسل فشاری مشا، گسل بزرگی است که شامل زیر شاخه های فراوانی نیز می شود زلزله ۱۸۳۰میلادی به منطقه شرقی فعالیت این گسل نسبت داده می شود علاوه براین زلزله بزرگی هم که در سال ۹۵۸ میلادی با بزرگ ۷/۷ ریشتری در ۵۰ کیلومتری تهران رخ داده است که به قسمت غربی این گسل نسبت داده می شود.

مسئله مهم در مورد این گسل تلاقی آن با گسل شمال تهران در بالا دست سد لتیان است به این جهت که فعالیت این گسل می تواند موجب فعال شدن گسل تهران شود گسل فشاری مشا، گسلی است طویل، اساسی و لرزه زا که در راستای آن گستره بلند البرز از شمال بر روی دامنه های جنوبی آن رانده شده است.

این گسل دارای راستای شرق ، جنوب شرقی – غرب، شمال غربی است. گسل مذکور در روی نقشه های زمین ساختی شکل سینوسی دارد و در دو قسمت شرقی و غربی راستای تقریباً شرقی – غربی دارد. شیب گسل فشاری مشا همیشه به سمت شمال و بین ۳۵ تا ۷۰ درجه تغییر می کند. این گسل با طولی حدود 300 کیلومتر از جنوب غربی شاهرود و در شرق ، تا آبیک در غرب ادامه دارد. دریاچه آب شیرین تار در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان دماوند در راستای این گسل تشکیل شده است.

پهنه گسلی مشا در دره مشا بیش از ۱۰ متر عرض داشته و به شدت بریده، خرده و پودر شده است.

گسل شمال تهران به طول ۷۵ کیلومتر

گسل شمال تهران بین شاخه غربی گسل مشا و شهر قرار دارد اگر گسل شمال تهران فعال شود. میزان خسارت به مراتب خیلی حادتر از زلزله است که در سال ۱۹۶۸ میلادی رخ داده است گسل شمال تهران از این لحاظ می تواند یک چشمه لرزه زا باشد گسل شمال تهران در فاصله بین کوه های شمال تهران و شهر و در روی پهنه های جنوبی کوه های شمال تهران به طول ۷۵ کیلومتر قرار گرفته است.

راندگی شمال تهران با درازای بیش از ۷۵ کیلومتر در کوهپایه شمال تهران از شرق دره لشکرک ده سبو در شمال شرقی تهران ، تا آبادی کاظم آ‎باد ۲ کیلومتری شرقی کلار و شمال بزرگراه تهران – کرج و شهر کرج در غرب ادامه یافته و نزدیکترین گسل زلزله زا به شهر تهران است به نظر می رسد که این گسل شاخه ای از گسل فشاری مشا است در شمال تهران و در کوهپایه ها ، در اکثر مناطق این گسل سبب رانندگی سازند دوران سوم کرج بر روی آبرفت های هزار دره و آبرفتهای ناهمگن شمال تهران بخش کوهپایه ایران مرکزی در شمال تهران شده است در برخی نقاط مانند باغ اناری در غرب کن و شمال چیتگر راندگی شمال تهران ، در داخل سازند کرج دیده می شود. 

کد خبر: ۲۲۰
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha